Onbemande scheepvaart is goedkoper, energiezuiniger en efficiënter dan scheepvaart met bemanning. 

Het beste van 2022
Aan het einde van het jaar blikt De Ingenieur traditiegetrouw vast vooruit op het volgende jaar. Welke technologieën breken door? Welke technische oplossingen gaan het verschil maken voor onze samenleving? Wij hebben er elf voor u uitgelicht in het speciale dossier Het beste van 2022.

Vanuit de haven van Rotterdam vertrok onlangs de twaalf meter lange Blue Essence, eigendom van geodataspecialist Fugro. Aan boord van het onbemande oppervlaktevaartuig (USV) bevond zich een elektrisch aangedreven, op afstand bestuurbare onderwaterrobot (eROV). 

Doel van de missie is het inspecteren van offshore constructies, maar het schip en de robot kunnen daarnaast ondersteuning bieden bij bouwwerkzaamheden op zee. Ook voor hydrografisch en geofysisch onderzoek zijn ze inzetbaar. Besturing en bediening van zowel de USV als de eROV vinden plaats vanaf de wal.

‘De bemanning die normaal aan boord zou zijn, bedient het schip en de robot vanuit een controle­kamer’, zegt Lex Veerhuis, development manager new business van Fugro. ‘Dankzij een satellietverbinding hoeft dat niet op zicht: we kunnen het schip voorbij de horizon bedienen.’


Dieselmotor en batterijen

Het schip heeft een dieselmotor, maar kan ook op batterijen varen. Het is voorzien van camera’s waarmee de bemanning de volledige omgeving van het schip in de gaten kan houden. Daarnaast zijn er diverse sensoren aan boord voor onderzoek en metingen.

Het schip kan tien dagen achtereen op zee blijven. Inmiddels heeft Fugro drie onbemande vaartuigen rondvaren: een in Australië, een in het Midden-Oosten en nu een in Europa. Komend jaar wordt de vloot uitgebreid met grotere varianten, tot wel achttien meter, zegt Veerhuis. 

‘We willen toe naar een wereldwijde vloot van onbemande vaartuigen die klanten op bestelling kunnen inschakelen’, zegt Veerhuis. Fugro rust de schepen dan ook bewust uit als een Zwitsers zakmes: geschikt voor zoveel mogelijk toepassingen.


Inspectie van windturbines op zee

Waar het eerste project in de Noordzee nog plaatsvindt voor een klant uit de olie- en gasindustrie, daar ziet Fugro ook veel mogelijkheden voor inspecties van windturbines op zee. Met de robot hebben ze inmiddels al onderzoek verricht in offshore windparken. 

De regelgeving staat onbemand varen op dit moment nog niet toe. Voor het eerste project heeft Fugro dan ook precieze afspraken moeten maken over onder meer de route en de getroffen veiligheidsmaatregelen. ‘Als uitzondering mochten we nu toch uitvaren zonder kapitein aan boord’, zegt Veerhuis.


Hooggespannen verwachtingen

Binnen de maritieme wereld zijn de verwachtingen rond USV’s hooggespannen. De bemanning hoeft niet langer aan boord te zijn, wat een hoop ongemak en ook mogelijk gevaar scheelt. De ecologische voetafdruk is mede daardoor tientallen procenten lager dan bij bemande vaartuigen, stelt Fugro. 

De Rotterdamse haven juicht de ontwikkeling toe. Het project van Fugro past in de Rotterdamse ambitie om ‘nieuwe technologieën te testen die de haven nog slimmer, efficiënter en beter kunnen maken’, stelt havenmeester René de Vries.


Foto: Fugro