Eind deze maand strijden negen teams tegen elkaar op de A270 tussen Helmond en Eindhoven. Autonoom rijdende auto's moeten bewijzen dat ze dankzij onderlinge communicatie in staat zijn lastige manoeuvres uit te voeren, zoals het ritsen en passeren van een drukke T-splitsing.

Dat 'coöperatief rijden' is de crux van de GCDC. Deze Grand Cooperative Driving Challenge wordt voor de tweede keer georganiseerd en moet laten zien hoe het staat met het autonoom rijden. De deelnemende teams moesten de soft- en hardware van hun auto's voorbereiden op bekende verkeerssituaties zoals ritsen of oversteken op een kruispunt. Tijdens het evenement in Helmond zullen de wagens worden beoordeeld op hun communicatie en prestaties op de weg – allemaal zoveel mogelijk zonder ingrijpen van de aanwezige bestuurders.
 

Zandlandschap

De Ingenieur kreeg een voorproefje van de autonome wagens, op een afgelegen testbaan in het zandlandschap onder Barcelona. Daar werkten de teams praktisch dag en nacht om hun wagens zoveel mogelijk op orde te krijgen. De auto's waren nog lang niet klaar voor de echte tests, maar voor veel teams was dit de eerste kans om met andere auto's te communiceren. Het koortsachtige werk, afgewisseld met lange avonden in de hotelbar, leidde tot een uitgelaten sfeer van ontdekking bij de veelal jonge teamleden.
 

Solderen

Of en hoe de teams het gaan redden – één team moest zijn eigen auto nog ombouwen tot autonome wagen en besteedde de hele workshop in Spanje aan solderen – zal eind deze maand blijken. Maar ze werken wel aan de nabije toekomst van consumentenauto's. Tijdens de GCDC van vijf jaar experimenteerden teams bijvoorbeeld met adaptive cruise control. Dat is een techniek die nu in steeds meer (luxe) personenauto's te vinden is. Misschien dat dat ook zal gelden voor de communicatiemodules en het verregaande autonome rijden.

In het meinummer van De Ingenieur een uitgebreid artikel (pdf) over de workshop in Spanje en de dromen en daden van de internationale teams.

Foto: Barrachd

Illustraties: Ymke Pas