
Uitgepraat in de taxi
De autonome taxi komt eraan. Met wie moeten we dan kletsen vanaf de achterbank, vraagt redacteur Jim Heirbaut zich af.
Mijn moeder kletst graag met iedereen. Zitten we samen op een terrasje, dan zie ik haar vaak al gluren naar de buren. Wat zijn dat voor mensen, waar komen ze vandaan? Maar vooral: zijn ze in voor een praatje?
Komen mijn ouders terug van vakantie, dan zit ze altijd vol verhalen over andere mensen in het reisgezelschap, over gastvrije Griekse obers en over aardige taxichauffeurs.
Ik heb wel wat geërfd van mijn moeders neiging tot babbelen met jan en alleman. Ook ik maak graag een praatje, of het nu met de ober is of met de taxichauffeur. Alleen praat die laatste groep steeds minder vaak terug.
Dat merkten we toen we met het gezin deze zomer in Californië af en toe een Lyft bestelden om ons in steden als Los Angeles en San Francisco te verplaatsen. Lyft is een app waarmee je een taxi kunt oproepen, net zoals Uber, dat wél ook in Nederland actief is.
Bij Lyft draait alles om het gemak van de gebruiker. Met een paar klikken in de app heb je een auto besteld en de gewenste bestemming ingevoerd. Je telefoon weet waar jij bent, en binnen enkele tellen weet je waar de taxi zich bevindt en binnen hoeveel minuten die bij je is. Afrekenen met de chauffeur is er niet meer bij, want je creditcard is aan de app gekoppeld. Alles gaat automatisch. En is de rit je bevallen, dan kun je achteraf in de app een fooi geven aan de chauffeur. Dat is trouwens aan te raden, want de bestuurders schijnen niet erg royaal te worden betaald.
Doordat contact met de bestuurder niet meer echt nodig is, komt het in de praktijk dan ook zelden tot een gesprekje. Als gebruiker zit je in de app, betaal je in de app, geef je fooi in de app en klaag je in de app. Mijn moeder zou het hé-le-maal niks vinden.
Misschien proberen de taxi-apps ons op deze manier alvast voor te bereiden op de volgende stap: de taxi die helemaal geen chauffeur meer heeft. Toekomstmuziek? Welnee, hij rijdt nu al rond. Door de straten van Los Angeles en San Francisco zagen we talloze autonome taxi’s van Waymo rijden. Zonder persoon achter het stuur dus, een gek gezicht eerst. De zelfrijdende taxi’s zijn inmiddels zo betrouwbaar dat ze gewoon tussen het normale verkeer mogen. Met een speciale app kun je een Waymo-wagen oproepen om je naar je bestemming te laten brengen.
We hebben er geen gebruik van gemaakt. Want dat is pas écht ongezellig: niemand meer achter het stuur. Dan weet je zeker dat een praatje met de chauffeur er niet in zit.
Openingsfoto: taxichauffeur in Buenos Aires, Argentinië, 2011. Foto: Wikimedia / CC BY 2.0







