
Slimme vouwhelm voor veilig fietsen
Ondanks een recordaantal ongelukken met elektrische fietsen en fatbikes is de fietshelm nog altijd geen gemeengoed in Nederland. Misschien dat de opvouwbare Woolf Helmet met slimme veiligheidsfeatures het verschil kan maken.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit De Ingenieur.
Het Engelse bedrijf Woolf Helmets ontwikkelde de fietshelm in samenwerking met Strategic Sports uit Hongkong, dat is gespecialiseerd in helmveiligheid.
De Woolf Helmet heeft aan de binnenkant een beschermlaag van schuimmateriaal met extra beschermende stukken polymeermateriaal. Dit energy reduction technology-systeem maakt het mogelijk dat het hoofd iets kan meedraaien bij impact om de kans op hersenbeschadiging te verkleinen.
Verlichting
De Woolf Helmet heeft als eerste opvouwbare helm ook ingebouwde technologie. Het verlichtingssysteem bestaat uit een reeks witte led’s op de voorkant en rode led’s op de achterkant. Dankzij een ingebouwde inertial measurement unit (IMU) kan de gebruiker met twee hoofdkantelingen naar links of rechts de ledverlichting aansturen als richtingaanwijzer. Bij plotseling afremmen doet de IMU de rode led’s feller oplichten als remlicht.
Alarmmelding
Registreert de IMU een impact die lijkt op een aanrijding, dan stuurt een app op de smartphone van de gebruiker een alarmmelding en locatiegegevens naar een vooraf ingestelde contactpersoon en de nooddiensten. Is er niks ernstigs aan de hand, dan heeft de gebruiker dertig seconden om dit te voorkomen.
Opvouwen
De elektronica in de helm is bestand tegen regen en een volgeladen batterij levert volgens de fabrikant voldoende stroom voor 2,5 uur verlichting.
Opvouwen gaat simpelweg door met twee handen de magnetische quick-release los te drukken en de helmdelen samen te drukken. De helm weegt, afhankelijk van de grootte, 550 tot 580 gram.
Foto: Woolf Helmets








