ProRail, dat de Nederlandse stations beheert, zou de mensen op perrons graag beter spreiden én reizigers extra informatie geven. Daar heeft KITT Engineering nu iets op bedacht. Het ingenieursbureau heeft de Slimme Tegel ontworpen.

 

Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2023, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 13 april tot en met 4 mei 2023. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossier De Vernufteling 2023

 

De tegel is een technische oplossing om reizigers op een subtiele manier informatie te geven over de trein die er bijna aankomt. De tegels lichten op wanneer er een trein aankomt. Maar ze kunnen reizigers ook voorzichtig stimuleren – nudgen – om zich te verplaatsen.
 

Veiligheid

De Slimme Tegel kan zo bijdragen aan de veiligheid op perrons. Het gaat gelukkig maar zelden mis, maar iedereen begrijpt dat een treinperron propvol met mensen risico’s kan opleveren. Er zit geen afscheiding tussen het platform waarop mensen lopen en het spoor waarop de treinen rijden. Als het te druk wordt op een perron, dreigt de situatie dat iemand van het perron valt, net op het moment dat een trein langsrijdt. Soms is het alleen lokaal op een lang perron veel drukker dan elders, puur omdat daar toevallig de trap vanuit de stationshal uitkomt.
 

Lcd-display

De tegel is gemaakt van gerecycled polyetheen (HDPE) en het oppervlak is slipvrij gemaakt. Het display is een reflectief lcd-display dat eenvoudige grafische symbolen kan weergeven. Fellere lampjes in de tegel kunnen signalen in een kleur afgeven, die worden gebruikt om te waarschuwen voor een naderende trein.

De Slimme Tegel meet de nabijheid van mensen met radar. Vervolgens stuurt hij die info door aan een centrale gateway op het perron. Alle tegels op een lang perron verzamelen dus tezamen een grof beeld van hoe de drukte verdeeld is. Daarop kan het systeem dan actie ondernemen. Is het links op het perron erg druk dan verschijnen pijlen op een paar Slimme Tegels die mensen naar rechts dirigeren.
 

Stoeptegel

De elektronische tegel meet  30 x 30 x 30 centimeter, de standaardafmetingen van een stoeptegel, en is volgens de makers in tien minuten te leggen. Zo kan in één dag het hele perron van de nudge-tegels worden voorzien. Dat is veel sneller dan veel andere informatiesystemen, waarvan de installatie ervoor zorgt dat een spoor er dagenlang uit ligt. Hier betaalt zich een bijzondere eigenschap van de tegel uit: hij is namelijk draadloos! Er hoeven geen kabels of draden de grond in. Het is een kwestie van oude tegel verwijderen en de nieuwe op zijn plek leggen. De Slimme Tegel communiceert met radiosignalen met de centrale gateway op het perron. Zijn energie wekt hij zelf op met een zonnepaneel; maar hij verbruikt weinig.

KITT Engineering denkt dat de Slimme Tegel naast perrons op nog veel meer plekken toepasbaar is. Denk aan voetgangersgebieden, pretparken, openluchtmusea, een interactieve spelomgeving in schoolpleinen. ‘Overal waar crowd control en communicatie van belang zijn’, valt te lezen in de inzending voor de Vernufteling. 

 

Openingsfoto KITT Engineering