Bosch zegt dat het liefst een op de zes motor­fietsongelukken in Duitsland kan voorkomen met een geavanceerd radar­systeem. Dit wordt door de Oostenrijkse motorfietsbouwer KTM in 2025 voor het eerst op een model toegepast.

De tweede generatie advanced rider assistance systems van Bosch zijn ontwikkeld om motor­rijden comfortabeler en veiliger maken. Het gaat hierbij om verschillende elektronische systemen die gebruikmaken van dezelfde radar­sensoren voor- en achterop de motorfiets. Deze zijn ge­koppeld aan een ingebouwde processor en dashboarddisplay.

Voor motorrijders die niet tussen de file door kunnen of willen rijden, vult Bosch de bestaande adaptieve cruise control aan met een start-stop­systeem. De motorfiets volgt hiermee automatisch de voorganger en komt wanneer nodig zelfstandig tot stilstand. Optrekken gaat door op een knop te drukken of even gas te geven.

Waarschuwing op dashboard
Tijdens het rijden is er een systeem dat ingrijpt als de motorfiets de voorligger te dicht nadert. De motorfiets neemt dan gas terug en remt af tot een veilige afstand binnen de verkeerssituatie. De motorrijder kan dit overrulen door zelf gas bij te geven. In een noodgeval zorgt de brake assist voor maximale afremming – mits de voorligger gevaarlijk dichtbij komt en de motorrijder zelf ook op de rem trapt.

Het radarsysteem kijkt ook naar achteren. Zo is er een waarschuwingssysteem voor wanneer een voertuig gevaarlijk dicht op de motorrijder plakt. De motorrijder krijgt dan een waarschuwing op het dashboard. Komt het voertuig toch nog dichterbij, dan worden de knipperlichten van de motorfiets aangezet als waarschuwing, maar misschien kan de motorrijder dan beter zelf ingrijpen en zich uit de voeten maken. 

Beeld: Bosch