Een slimme, op afstand bestuurbare wegafzetting vereenvoudigt en versnelt wegwerkzaamheden. Dat stellen Boskalis en Rijkswaterstaat, die de innovatieve smart barrier nu testen op de A2.

Bij werkzaamheden aan de weg zijn afzettingen onvermijdelijk. Daarbij worden in de regel pylonen of gesloten barrières neergezet.

Die laatste verschaffen wegwerkers veel meer veiligheid, maar ze hebben als nadeel dat het opzetten en weghalen ervan uren kan duren. Zeker op drukke wegen waar werkzaamheden alleen in de nacht kunnen plaatsvinden is die tijd er vaak niet. 

 

Dynamische wegafzetting

Daarvoor biedt de Go-Barry een oplossing. Het idee voor deze verrijdbare wegafzetting dateert al uit 2019.

'We waren aan het werk op de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad, maar om ecologische redenen (vleermuizen in de buurt) mochten we de betonnen wegbarrière niet meer 's nachts verplaatsen', zegt Thijs Hagedoorn, hoofduitvoerder bij Boskalis Nederland en bedenker van de Go-Barry. 'Dat was een probleem, want overdag was het onmogelijk om een weghelft af te sluiten.'



Op afstand bestuurbaar

Hagedoorn bedacht daarop een afzetting die zichzelf verplaatst en die veilig van een afstand kan worden bestuurd.

'Ik dacht dat die al wel zou bestaan, maar dat bleek niet zo te zijn', zegt Hagedoorn, die voor de doorontwikkeling ook Rijkswaterstaat inschakelde. De proef op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem (Limburg) is daarmee een wereldprimeur. 


Afzetting rijdt mee met werkzaamheden

De Go-Barry biedt voordelen aan de weggebruiker, de werkers aan de weg en de opdrachtgever en wegbeheerder, legt Hagedoorn uit. 

'Een grote frustratie van weggebruikers is dat er een groot stuk van de weg is afgezet, terwijl er maar op een klein gedeelte daadwerkelijk werkzaamheden plaatsvinden', zegt Hagedoorn. 'De Go-Barry rijdt met de werkzaamheden mee, zodat die allen daar hoeft te staan waar wordt gewerkt.'
 


Rupsbanden

Niet alleen worden de afgezette weggedeelten korter, de afzettingen kunnen ook eerder weg omdat het aantal uren dat de wegwerkers kunnen werken fors toeneemt.

Voor het systeem worden bestaande afzettingen namelijk op movers geplaatst, een systeem van rupsbanden. Het opbouwen van een afzetting gaat vervolgens razendsnel: binnen twee minuten kan een complete rijstrook worden afgezet, wat voorheen uren duurde.


Lengte van 200 meter

De losse delen van de afzetting kunnen afzonderlijk worden aangestuurd, maar zodra ze aan elkaar zijn geschakeld vormen ze één geheel, met een lengte van op dit moment tweehonderd meter. Besturing gaat via ingeprogrammeerde gps-lijnen, maar een operator kan het geheel ook zelf verrijden, met behulp van een afstandsbediening. 

Voor de pilot is de Go-Barry van allemaal extra techniek voorzien. Zo zitten er radars in om vast te stellen hoe automobilisten op de afzetting reageren. 'Uit ervaring weten we dat er langs een vaste afzetting rustiger wordt gereden dan langs pylonen. We willen vaststellen hoe dat voor de Go-Barry zit', zegt Hagedoorn. 


Beter bestand tegen botsingen

Daarnaast zitten er sensoren in die melden als de afzetting door een auto is geraakt. Hagedoorn heeft overigens alle vertrouwen in de veiligheid van de barrière. 'Het zijn bestaande, goedgekeurde afzettingen die op rupsbanden zijn geplaatst en die bovendien nog zijn verzwaard.'

Simulaties zouden inmiddels ook al hebben aangetoond dat de nieuwe, dynamische afzetting beter bestand is tegen botsingen dan de oude, stalen afzettingen.

Sjoerd Methorst, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, spreekt in een persbericht van 'een doorbraak in slimme en dynamische wegbeveiliging'. Dankzij de inzet van deze innovatie hoeft de A2 nabij Wessem een week korter te worden afgesloten dan anders het geval was geweest, stelt Rijkswaterstaat. 

Op de A2 wordt een model van tweehonderd meter lengte getest. Vervolgens staat er nog een tiental pilots gepland in samenwerking met de Papendrechtse startup Travinci, die een aantal ingenieurs en specialisten van Boskalis hebben opgezet voor de ontwikkeling van de Go-Barry. Uiteindelijk voorzien Boskalis en Rijkswaterstaat inzet van het systeem op grote schaal.


Foto: Studio Retouched