Oplaadstekker vindt zelf de weg
Elektriciteit âtankenâ wordt nog makkelijker met de oplaadplaat van startup Volterio. De stekker vindt zelf zijn weg naar het contactpunt.
Met de overstap naar de elektrische auto wordt de handeling van het âtankenâ verleden tijd. Verschillende bedrijven ontwikkelen automatische laadsystemen om de laadstekker aan de auto te koppelen. De simpele menselijke handeling wordt daarbij vervangen door een complexe robotarm.
Het Duitse Continental en de Oostenrijkse startup Volterio ontwikkelen samen een praktischer alternatief in de vorm van een laadplaat. Deze laadplaat ligt op de garageÂvloer en is verbonden met het stroomnet.
Fysieke elektrische verbinding
Opladen van het accupakket in de auto gaat niet met inductie, zoals de vorm van de laadplaat wellicht doet vermoeden, maar door een fysieke elektrische verbinding met het voertuig.
Om die verbinding te kunnen maken, wordt onderop de auto een contactpunt bevestigd dat is verbonden met het laadsysteem van de auto.
Draadloos communicatiesysteem
Wanneer de auto boven de plaat wordt geparkeerd, detecteren laadplaat en contactpunt elkaar via een ultrabreedband draadloos communicatieÂsysteem. Vervolgens komt een stekker uit de grondplaat omhoog om verbinding te maken.
Deze heeft een conische vorm, zodat er altijd contact kan worden gemaakt ongeacht hoe de auto staat geparkeerd. De stekker zoekt zelf zijn weg en kan corrigeren voor een afwijking tot dertig centimeter tussen de grondplaat en het contactpunt.
Volledig geautomatiseerd
Het oplaadsysteem werkt volledig geautomatiseerd, waardoor elektrische autoÂrijders straks geen laadstekkers meer hoeven te hanteren.
Het laadsysteem moet in 2024 in productie gaan en kan als retrofit op bestaande autoâs worden gemonteerd. Het komt eerst op de markt voor garageboxen en daarna ook als snellaadsysteem voor openbare parkeergarages.
Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Continental