Ondergronds vrachtvervoer in Zwitserland
Een ondergronds transportsysteem moet een oplossing bieden voor de toenemende last van het vrachtvervoer over de Zwitserse wegen. Of er investeerders zijn te vinden om het 3 miljard kostende project te financieren is de vraag.
Het oogt als een futuristisch systeem: wagentjes die bij hubs op straatniveau hun vracht oppikken, automatisch afdalen naar een ondergronds netwerk om na enkele tientallen kilometers door een tunnelbuis bij een volgende hub de lading weer af te geven.
Afgelopen week presenteerde het consortium Cargo sous terrain zijn haalbaarheidsstudie naar het ondergrondse vrachttransport. Het systeem zou moeten beginnen tussen Zürich en Härkingen-Niederbipp met de aanleg van een bijna 70 km lange tunnel, zo’n 50 m onder de grond. Op de lange termijn zou het systeem alle belangrijke Zwitserse steden moeten verbinden.
Automatische voertuigen
De met inductie voortgedreven voertuigen rijden automatisch met een snelheid van 30 km/h. In de 5 m brede tunnel zijn daarvoor 3 rijbanen beschikbaar. Langs het plafond van de tunnel transporteert een monorail kleine pakketjes met een snelheid van 60 km/h. Het verticale transport van en naar de bovengrond gebeurt met liften.
Bovengrondse staan de logistieke centra waar de vracht wordt aan- en afgevoerd. Ook voor de distributie in de steden wordt gedacht aan kleine elektrische voertuigen, scooters en eventueel drones.
Zwitserland verwacht de komende vijftien jaar een toename van het vrachtvervoer met zo’n 45 %: het bestaande wegennet kan dat eenvoudigweg niet aan. Vandaar het idee om transportruimte ondergronds te zoeken.
Ondergronds bloementransport
Technisch levert het concept geen probleem, alle componenten ervan zijn bestaande technologie. Anders ligt dat met de financiering. De vraag is namelijk welke investeerder bereid is om de benodigde 3 miljard euro op tafel te leggen voor een logistiek systeem dat zich nog moet bewijzen.
Het is niet voor het eerst dat er wordt gedacht aan een ondergronds transportsysteem. Eind vorige eeuw waren er ideeën voor een ondergronds logistiek systeem bij Schiphol, onder meer voor het bloementransport vanaf de veiling van Aalsmeer. Verder dan het testen van de automatische wagentjes is het echter nooit gekomen.