Een nieuw ontwerp hoogspanningsmast helpt bij de snelle uitbreiding van het elektriciteitsnet.

Om de toenemende hoeveelheid wind- en zonnestroom te kunnen transporteren en aan de groeiende vraag naar elektriciteit van huishoudens en bedrijven te kunnen voldoen, wordt het hoogspanningsnet met zeker vierhonderd kilometer uitgebreid. 

Afgelopen maand presenteerde netbeheerder TenneT een speciaal hiervoor ontworpen mast. Voor de extra lijnen en twaalfhonderd van deze nieuwe hoogspanningsmasten, moet de komende jaren een plek worden gevonden.

Het model ‘Moldau’ grijpt terug op ‘Donau’, dat tot tien jaar geleden in zwang was en nog overal in het land te vinden is. De open vakwerkconstructie maakt het eenvoudig de mast in elkaar te zetten en die is bovendien relatief licht. Daarmee neemt TenneT afscheid van het in 2010 geïntroduceerde Wintrack-model, dat uit twee staanders bestaat en in onder meer Groningen, de Achterhoek en Zeeland te vinden is. 

Satéprikkers

Dat model had als voordeel dat het een relatief klein elektromagnetisch veld heeft, zodat het makkelijker in een vol landschap was in te passen dan de Donaumast. 

Nadeel was de zware fundering van beton, een materiaal met een hoge CO2-impact. Bovendien bleken omwonenden de ‘satéprikkers’ niet mooi te vinden.

Superstroomsnelweg

Moldau combineert volgens TenneT het beste van beide voorgangers: een relatief klein elektromagnetisch veld, een lichte fundering én hij past in het landschap. Doordat de mast is ontworpen op de windlast van het kustgebied, is hij wel over-engineered voor verder landinwaarts. Het efficiëntievoordeel van één modulair model voor alle verbindingen is echter zo groot, dat TenneT dat voor lief neemt.

Het elektriciteitsnet moet compleet op de schop. Nu verbindt de ‘superstroomsnelweg’ de plekken waar van oudsher elektriciteit wordt opgewekt, zoals kolen- en gascentrales, Eemshaven, Maasvlakte en Borssele, met de rest van Nederland. Door de opkomst van wind- en zonne-energie volstaat dat niet langer.

Foto boven: De eerste Moldaumast bij Tilburg, eindpunt van een lijn uit het Zeeuwse Rilland waar offshore windstroom aan land komt.
Credit: De Ingenieur
Graphic en kaart: Tennet