
Nieuwe lidar uit Eindhovens lab
Lidar dat verder reikt dan bestaande systemen, gaat autonome auto’s straks helpen bij afstandsbepaling
We zijn getuige van een experiment in het gloednieuwe Holst Centre Photonics Lab, dat begin mei openging. Vanwege het laserlicht draagt Xuebing Zhang een beschermende bril. Zhang is één van de mensen die werkt aan een nieuwe, verbeterde vorm van lidar (laser imaging detection and ranging).
In het Holst Centre op de High Tech Campus in Eindhoven werken het Belgische imec en het Nederlandse TNO samen. Het lab is speciaal op fotonica gericht, het onderzoeksgebied dat zich richt op het genereren, transporteren en manipuleren van lichtsignalen voor allerlei toepassingen. Nederland heeft op het gebied van fotonica veel kennis opgebouwd bij universiteiten en kennisinstellingen, waaruit al een aantal bedrijven zijn ontstaan. De hoop is dat hieruit nog meer bedrijvigheid en commerciële producten voortkomen.
Driehonderd meter
De behoefte aan lidar die verder reikt dan bestaande systemen, komt vooral van autobouwers, zegt Ruud Oldenbeuving van imec Nederland, hoofdwetenschapper van het nieuwe lab. Autonome auto’s gaan lidar gebruiken om onderlinge afstanden te bepalen. ‘De lichtsignalen reiken nu maar tot dertig, veertig meter. Dan houdt het wel op, je kan de laser dan niet krachtiger maken zonder kans op oogschade.’
Zhang en collega’s werken aan een vorm van lidar waarbij steeds de frequentie van het licht wordt gevarieerd. ‘Daarmee wordt de verhouding tussen signaal en ruis gunstiger, en komen afstanden van minimaal driehonderd meter in zicht’, zegt Oldenbeuving. ‘Daarvoor is alleen wel een geheel nieuwe laser nodig. Die ontwikkelen we nu.’
In focus
Op het groene printplaatje naast het hoofd van Zhang zitten een fotonische chip en een lichtbron. De lens is nodig om zoveel mogelijk van het licht te focusseren op de detector. ‘In de uiteindelijke toepassing is de lens er niet meer’, zegt Oldenbeuving. De nieuwe lidar gaat trouwens niet alleen de afstand tussen voertuigen bepalen, maar het lichtsignaal moet ook data gaan doorgeven, zodat snelle communicatie tussen auto’s mogelijk wordt.
Foto: Holst Centre







