Gisteren presenteerden negen start-ups zich in Eindhoven op de Demo Day van de Startupbootcamp HighTech XL voor een massaal toegestroomd publiek. Het Sloveense Gotoky werd tot publieksfavoriet uitgeroepen, meg zijn elegante oplossing om mobiel te kunnen bellen in afgelegen gebieden waar het cellulaire netwerk geen bereik heeft.

door Jan Kees van der Veen

Het zal je gebeuren: tijdens een wandeling in dunbevolkt gebied of een skiafdaling op een afgelegen berghelling kom je ten val of word je door noodweer overvallen. Je bent alleen, kunt op eigen kracht niet verder en hebt hulp nodig. Alleen: je telefoon is buiten het bereik van het mobiele netwerk. Zo'n horrorscenario mag in Nederland zeldzaam zijn, in Noorwegen of Zwitserland kan het best voorkomen. Het geeft stress en ongemak bij de betrokkene en kan leiden tot langdurige, kostbare zoekacties.

Bellen via radio

Het Sloveense bedrijf Gotoky heeft er een eenvoudige en goedkope oplossing voor. Die maakt gebruik van het feit dat iedereen een smartphone op zak heeft. Via Bluetooth, en bestuurd door een app, staat de smartphone in verbinding met een elegant uitgevoerde zender/ontvanger van 13x5 cm, bevestigd aan riem of rugzak. Deze communiceert via een licentievrije radiofrequentie met een zelfde apparaatje bij een gesprekspartner, dat weer gekoppeld is aan diens smartphone.

Het idee lijkt op de ouderwetse walkie-talkie maar kan veel meer. Er kunnen ook gegevens als GPS-positie worden verzonden, en er kan in een groep worden gecommuniceerd . In het vrije veld is het bereik 15 kilometer, maar in een bosrijke omgeving of als er obstakels zijn zal dat uiteraard minder zijn. De belangstelling voor het product is groot, vooral bij reddingsorganisaties in onherbergzaam gebied.

Negen bedrijven

Gotoky was één van de negen start-ups die op 26 november hun product presenteerden tijdens de spectaculaire Demo Day van de Startupbootcamp High Tech XL, een acceleratorprogramma voor startende bedrijven dat al voor derde keer wordt georganiseerd in Eindhoven. De negen bedrijven - geselecteerd uit honderden - ondergaan een intensief coachingsprogramma, waardoor ze een vliegende start kunnen maken. Tijdens de Demo Day pitchen de bedrijven zichzelf tegenover een gezelschap van investeerders en andere belangstellenden. Noviteit tijdens deze Demo Day was dat de aanwezigen na iedere presentatie online konden aangeven hoeveel ze (virtueel) in dit bedrijf zouden willen investeren. Gotoky eindigde bovenaan.

Zelfrijden en zonnepanelen

Er waren andere opmerkelijke presentaties. Het Nederlandse Accerion kwam met een nieuwe technologie voor positiebepaling, bedoeld voor zelfrijdende voertuigen en robots. Het bijzondere eraan is dat hij zowel binnen als buiten werkt en geen infrastructuur nodig heeft. Buiten is satellietnavigatie (GPS) meestal de aangewezen methode, maar binnen werkt dat niet. Bestaande systemen voor binnennavigatie, zoals rails, radiobakens en laser tracking, hebben stuk voor stuk nadelen. Accerion claimt dat hun methode, die optisch werkt met twee sensoren, al deze nadelen niet heeft, al gaven ze geen details over de exacte werking. Als markt mikt Accerion onder meer op de landbouw en veeteelt ("agrirobotics").

Het Griekse Brite presenteerde een bijzonder soort zonnepanelen, bedoeld voor kassen. Het bijzondere zit hem erin dat 70 procent van het zonlicht wordt doorgelaten, aanzienlijk meer dan de directe concurrenten bieden. Met de energie opgewekt door de panelen kunnen de kassen verwarmd en verlicht worden. Het Nederlandse Dashtag ontwikkelde een draagbare sensor voor sporters waarmee tal van parameters tijdens de sportbeoefening kunnen worden gemeten, zoals positie, snelheid, hartslag, balbezit en aantal passes. Alle gegevens worden door een app in de smartphone opgepikt en grafisch gepresenteerd. De (professionele) sportwereld heeft grote belangstelling.

Image credits: Gotoky, Brite