Het nieuwe kabinet verzet zich niet langer tegen de invoering van zero-emissie-zones in steden, dus moeten vervoerders op zoek naar schone  bestelwagens. Een interessante nieuwkomer is de elektrische Evolv, die voor ruim 60 procent uit vrachtruimte bestaat.

Kleine draaicirkel

De Engelse startup Elm Mobility, opgericht door Prodrive Advanced Technology en Astheimer Design, ontwikkelde de Evolv om een voer­tuig te kunnen bieden te bieden dat specifiek geschikt is voor de laatste kilometer in de bezorgketen. De elektrische minibus is ruim 3,2 meter lang, 1,4 meter breed en ruim twee meter hoog. Om goed te kunnen manoeuvreren in binnensteden heeft de Evolv een kleine draaicirkel van 7,8 meter.

De bestuurder zit in het midden van de cabine met veel glasoppervlak voor goed zicht. De vrachtruimte is onderverdeeld in twee ruimten die samen vier kubieke meter beslaan. In de grootste laadruimte – die direct achter de cabine midden tussen de assen ligt – past een pallet met 1,6 meter hoge lading en een gewicht van maximaal drie­honderd kilogram. Eventueel kan een steekwagen met lift worden meegenomen om de pallet op locatie uit het voertuig te halen. De tweede laadruimte, achterin het voertuig, biedt ruimte voor dozen tot een hoogte van 1,2 meter met een maximaal gewicht van tweehonderd kilogram.

While playing this video, external contents are loaded and you may be tracked by the inital content provider.

⚡ Evolv Electric Minivan: The Future of Urban Deliveries

Microauto

Het leeggewicht van het voertuig, inclusief accu’s, is 850 kilogram. Het standaard accupakket van twintig kilowattuur biedt een rijbereik van 160 kilometer en een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur. De accu’s zijn binnen twee uur op te laden van 20 naar 80 procent capaciteit.  

De Evolv valt volgens de richtlijnen in de categorie voor microauto’s, maar heeft passieve veiligheidsvoorzieningen conform de richtlijn voor bestel­wagens. Elm Mobility wil de Evolv in 2028 in productie nemen. 


Foto: Elm Mobility