Als Mount Everest een fietspad had, dan zou je met deze elektrische fiets op Ă©Ă©n acculading de top kunnen bereiken, beweert de bouwer.

De R22 Everest is ontwikkeld voor avontuurlijke fietsers die graag de bergen in gaan. En dan niet alleen op het fietspad, ook off-road op ruig terrein, zoals dat van de Rocky Mountains in de staat Colorado waar het bedrijf Optibike is gevestigd. 

Het frame, de voor- en achter­vering met lange veerweg en de aandrijving zijn allemaal gebouwd op lange afstanden on- en off-road fietsen met veel klimmen en afdalen.


Sterk en licht frame

De R22 Everest heeft een frame van met koolstofvezel versterkte kunststof. Aan de schuine framebuis tussen het balhoofd en de trapas hangt een dik accupakket van 3260 wattuur. Dat bestaat uit twee delen die apart van elkaar zijn aan en uit te schakelen. 

Voor een fietser van ruim zeventig kilogram, bij een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur met trap­ondersteuning, levert het accupakket een bereik van zo’n 480 kilometer.


 

Hellingen tot veertig graden

De elektromotor heeft een koppel van 190 newtonmeter en levert een continu vermogen van 1700 watt met een piekvermogen van 2500 watt. De maximumsnelheid ligt met trapondersteuning tegen de 58 kilometer per uur. De R22 Everest heeft een naafversnelling met veertien versnellingen.

Volgens Optibike zijn met deze fiets hellingen tot maar liefst veertig graden te bestijgen. Om deze fiets, die zelf 42 kilogram weegt, ook bij het dalen goed te kunnen afremmen, is die voorzien van flink gedimensioneerde hydraulische schijf­remmen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Optibike