Wie wel eens in een elektrisch vliegtuigje wil zitten, kan vanaf vandaag terecht op Maastricht Aachen Airport. Belangstellenden kunnen een elektrische vlucht boeken naar bestemmingen in de omgeving: de luchthavens van Aken en Luik. Met de proef willen de betrokken bedrijven praktijkervaring opdoen met elektrisch vliegen.

 

Dit meldt de lokale nieuwszender L1 Nieuws.

Een kaartje kost 120 euro voor een enkele reis, 160 voor een retourtje. Tickets zijn te boeken via Electrifly.

Het is voor het eerst dat er elektrische vluchten zijn tussen Nederland, Duitsland en België. Volgens de betrokkenen zijn de internationale vluchten zelfs een Europese primeur.
 

Als enige goedgekeurd

Op de foto’s is te zien met welk vliegtuigje wordt gevlogen: de Pipistrel Velis Electro, het enige elektrische vliegtuig dat door het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) is goedgekeurd.

Beperking van de lijndienst is dat er per vlucht maar één passagier mee kan. En meer dan een klein rugzakje of aktentas kan ook niet mee, want het gewicht aan boord is beperkt tot 178 kilogram.
 

Mooie ervaring

Maar daar krijgen passagiers wel een mooie ervaring voor terug. Het vliegen in een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig is een stuk stiller dan in vergelijkbare toestellen op fossiele brandstof. En het komt ook sneller van de grond, net zoals een elektrische auto bij het stoplicht de meeste benzineauto’s achter zich laat. En natuurlijk niet te vergeten: een vlucht met het elektrovliegtuigje levert geen vieze uitlaatgassen op.

 

Twee elektrische vliegtuigjes worden op traditionele wijze welkom geheten op Maastricht Aachen Airport. Foto Electrifly

 

Vliegschool

De Pipistrel Velis Electro is een klein toestel dat al op meerdere plekken in de praktijk is gebruikt. Zo schreven we in het openingsverhaal 'Naar een fossielvrije luchtvaart' (longread) van De Ingenieur van januari over de E-Flight Academy op vliegveld Teuge in Gelderland. Bij die vliegschool lessen studenten in elektrische toestellen van hetzelfde type. De school heeft vier identieke vliegtuigen staan.

Vlieglessen zijn het eerste stukje van de luchtvaart dat elektrisch te maken is, vertelde Merlijn van Vliet van E-Flight Academy destijds aan De Ingenieur. ‘Al die – wat men dan noemt – nutteloze vluchten op kleinere vliegvelden kunnen zo een stuk schoner worden.’
 

Grotere elektrische toestellen

Ingenieurs in het buitenland werken ook aan grotere elektrisch aangedreven toestellen, met plek voor negen passagiers. Voor nog grotere vliegtuigen denken luchtvaartingenieurs aan waterstof als opslagmedium. Die wordt dan door brandstofcellen omgezet in elektriciteit voor de aandrijving van de elektromotoren die propellers in beweging zetten. Het Duitse H2FLY loopt voorop met deze aanpak.
 

Volle accu

Terug naar de Pipistrel Velis Electro van Electrifly op Maastricht Aachen Airport. Die kan op een volle accu ongeveer een uur vliegen. Wie hem gebruikt zorgt wel dat-ie na vijftig minuten weer terug is in de buurt van het vliegveld. ‘Een uur is een prima tijdsduur voor een les’, zegt Van Vliet van E-Flight Academy. Voor commerciële vluchten betekent de beperkte accucapaciteit dat alleen luchthavens in de buurt binnen bereik zijn.

In Beek, bij Maastricht, gaan ze na twee maanden de proef evalueren. Het twee maanden lang testen moet uitwijzen of het haalbaar is om de vluchten op regelmatige basis te kunnen aanbieden.

 

De vier elektrische lesvliegtuigen van E-Flight Academy op vliegveld Teuge. Foto E-Flight Academy

 

Openingsbeeld: Het elektrische vliegtuigje waarmee je van Maastricht naar Luik of Aken kunt vliegen, met de elektrische auto die je van en naar het vliegveld brengt. Foto Electrifly