Voor drukke steden met weinig parkeerruimte biedt het nieuwe systeem van de Chinese automaker BYD mogelijk uitkomst.

Dankzij achterasbesturing en de krabbengangfunctie maakt het nieuwe systeem van BYD Auto Co., Yi Sanfang genaamd, van fileparkeren een koud kunstje. Deze combinatie maakt namelijk diagonale auto­bewegingen mogelijk, waarbij de voorwielen stilstaan terwijl de achterwielen draaien.

In de praktijk gaat dat zo: parkeer de voorwielen van de auto alvast in, activeer vervolgens de parkeerfunctie op het display in de auto, schuif het auto-icoontje op het display naar de juiste plek in het parkeervak. De achterkant van de auto schuift dan automatisch bij in het parkeervak.

De krabbengangfunctie is niet nieuw: General Motors vond deze in 2020 uit en Hyundai ging er verder mee aan de haal. Maar BYD’s Yi Sanfang-systeem wordt met een stuurhoek van de achterwielen van 20 graden als toonaangevend beschouwd onder autofabrikanten. Doordat de achter­wielen onafhankelijk van de voorwielen bewegen, vermindert de draaicirkel van de auto tot 4,62 meter, waardoor deze beter in kleine ruimten past. Ter vergelijking: compacte stadsauto’s moeten het doorgaans doen met een draaicirkel van circa tien meter.

De Chinese automakers implementeerden dit systeem in hun nieuwe Denza Z9 GT, een elektrische sedan. De vraag is wel wat de parkeertechnologie voor de levensduur van de wielen betekent.

 

Foto: BYD