Al decennialang proberen ontwerpers mensen uit de auto te krijgen met overdekte fietsconcepten. De Duitse startup Hopper Mobility doet nu een nieuwe poging met een mens-elektrische hybride driewieler.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De Hopper ziet eruit als een versmalde brommobiel van slechts 1,1 meter breed. De bestuurder zit net als in de auto op een stoel met rugleuning en met een stuur en dashboard voor zich. De carrosserie met dak biedt enige bescherming tegen weersinvloeden, maar heeft wel open zijkanten. De vraag is of dit voldoende comfort biedt om mensen werkelijk uit de auto te krijgen.

De hybride aandrijving werkt met pedal-by-wire; er is dus geen mechanische verbinding tussen trapas en aangedreven achterwiel. De bestuurder drijft door te trappen een generator aan. De opgewekte stroom gaat samen met stroom uit de accu naar de elektromotor van 250 watt in het kleinere achterwiel.

 


Dak met zonnecellen als optie

Dit levert een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en een bereik van 65 kilometer.

Optioneel is een dak met zonnecellen te monteren die per uur in de volle zon voldoende elektriciteit opwekken voor vijf kilometer rijden.


Overdwars parkeren

De Hopper is met 2,1 meter ongeveer even lang als een auto breed is en kan dus overdwars worden geparkeerd. Achter de bestuurder is ruimte voor een tweede zitplaats of een bagageruimte van maximaal driehonderd liter.

De Hopper weegt 120 kilogram en heeft een laadvermogen, inclusief bestuurder en passagier of bagage, van 160 kilogram.


Testrijders

Hopper Mobility heeft al een voorserie van dertig stuks gebouwd waarmee momenteel testrijders in de weer zijn, om feedback uit de praktijk te krijgen. Het bedrijf start later dit jaar de productie op en gaat ook uitbreiden naar andere landen.

De Hopper is in Duitsland al te bestellen voor zo’n 13.500 euro. 


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Hopper