Hoe technologie het onderwijs kan verrijken
Hoe kan de rol van educatieve technologie eruit zien in een verregaand gedigitaliseerde samenleving? Vijf aspecten van de opkomst van techniek in de klas.
- De meeste leerlingen over tien tot vijftien jaar krijgen hulp in de vorm van een persoonlijke, digitale leerassistent. Dat verwachten althans bestuurders en topmanagers van de overheid, onderwijsinstellingen, technologiebedrijven en maatschappelijke organisaties, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Stichting Toekomst der Techniek. Zo'n leerassistent geeft op basis van kunstmatige intelligentie feedback over het leerproces en helpt bij het leren.
- Met de komst van gepersonaliseerde leerprogramma's is het klassikale model niet langer vanzelfsprekend. Toch is sociaal leren ook erg belangrijk, stelt Fleur Prinsen, lector digitale didactiek aan de Hogeschool Rotterdam. Wel zijn contactmomenten met leerlingen op een veel betere manier te benutten dan voor traditionele kennisoverdracht, waarbij de docent praat en de studenten luisteren. Dat kan bijvoorbeeld ook met kennisclips, liefst interactieve, waarbij tussendoor ook vragen worden gesteld.
- Een robot zal de plaats van een docent niet kunnen innemen, denken deskundigen. ‘Een robot kan kleuters een verhaaltje voorlezen, eindeloos opnieuw, maar hij ziet niet of Pietje het snapt’, zegt bijvoorbeeld Eliane Segers, hoogleraar leren en technologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
- Uit onderzoek blijkt dat handmatig schrijven de hersenontwikkeling stimuleert en typen niet. Bovendien blijven handgeschreven aantekeningen beter in het geheugen hangen. Daarnaast leer je beter als je leest van papier van een scherm. Toch denken bestuurders en topmanagers uit de onderwijssector dat het papieren lesmateriaal nog voor 2030 zal verdwijnen.
- Een grote misvatting is dat de huidige generatie digital natives niet zou hoeven leren om te gaan met technologie. ‘Weten hoe je een tablet moet bedienen, is iets heel anders dan goed kunnen leren met behulp van een tablet’, zegt Segers. ‘Ook het vinden en beoordelen van informatie op internet is iets wat je niet automatisch kunt.’ Digitale geletterdheid is dus een vaardigheid die kinderen van jongs af aan moet worden bijgebracht.
HET VOLLEDIG VERHAAL OVER TECHNOLOGIE IN HET ONDERWIJS LEZEN?
Wil je het volledige verhaal over technologie in het onderwijs uit het augustusnummer van De Ingenieur lezen? Koop dan de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 % - een digitaal jaarabonnement van 12 nummers voor € 69,-.
Beeld: Wavebreakmedia/Depositfiles