Niemand wil het wiel opnieuw uitvinden, toch waagt de Amerikaanse uitvinder David Henson zich eraan. Zijn idee is om de rolfunctie van een wiel te combineren met een bijzonder concept voor duwaandrijving met actuatoren.

Het idee achter het SurfacePlan-wiel is dat de voertuigaandrijving de kracht direct toepast daar waar die nodig is: rechtstreeks op het wegoppervlak. Het wiel heeft een reeks spaken die tegelijk dienstdoen als lineaire actuatoren die elektrisch, pneumatisch of hydraulisch kunnen worden aangestuurd. 

Voortduwende actuatoren

De actuatoren komen aan de achterkant steeds een voor een uit het ronddraaiende loopvlak van het wiel om precies op het juiste moment het voertuig voort te duwen.

Een van de voordelen is volgens Henson dat er zo een programmeerbaar wiel ontstaat, dat mogelijk interessant is voor bepaalde industriële toepassingen. De toepassing als voertuigaandrijving lijkt het minst realistisch.

Licht railsysteem

Henson zelf ziet als meest veelbelovende toepassing een ultralichtgewicht railsysteem waarbij de actuatoren in uitsparingen in de rails vallen en daarop afzetten. Doordat de uiteinden van de actuatoren kunnen vervormen onder impact zou een vloeiende voortbeweging moeten ontstaan, al zal de efficiëntie van het systeem waarschijnlijk te wensen overlaten.

Patentaanvraag

Hanson heeft een voorlopige patentaanvraag ingediend en is op zoek naar partners om de SurfacePlan-technologie naar de markt te brengen. Het concept is echter niet verder uitgewerkt dan een paar eenvoudige afbeeldingen. 

Foto: SurfacePlan