Deze week nam de provincie Fryslân een fietsbrug van biocomposiet in gebruik. De brug bestaat voor 85 % uit duurzame materialen.

De brug bij het dorp Ritsumasyl (Ritsumazijl), ten westen van Leeuwarden, is 66 m lang en heeft een beweegbaar deel van ongeveer 33 m. Het wegdek van de brug is gemaakt van biocomposiet, dat bestaat uit vezels van vlas en natuurlijke hars. Alleen de ‘harder’ (de stof die het uitharden van de hars in gang zet) is niet circulair.

De brug is een initiatief van de provincie, die hiermee de ontwikkeling van biocomposieten wil bevorderen. ‘Tijdens de crisis is de interesse in ontwikkeling van nieuwe materialen verdwenen, er was simpelweg geen vraag naar’, vertelt bouwteamvoorzitter ing. Edward Herzog. ‘Met dit project hopen we dat er meer interesse komt in dit materiaal, zodat er weer meer onderzoek naar wordt gedaan.’ Toen Herzog en collega’s van Strukton en Delft Infra Composites in 2017 aan het project begonnen, was de kennis van biocomposieten beperkt. ‘We moesten veel zelf ontdekken, samen met hogescholen en universiteiten.’

 

Circulair bouwen

De provincie Fryslân wil met de brug haar kennis van circulair bouwen laten zien. ‘We steken onze nek uit voor deze techniek.’ Uiteindelijk wil de provincie tot de top-3 van circulaire ontwikkelregio’s horen. Mede daarom kijkt Herzog nu alweer vooruit. ‘We hebben nu een fietsbrug met een bewegend deel van biocomposiet gebouwd. Als volgende stap kun je denken aan een vaste autobrug. Het materiaal kan dat in principe aan; over de fietsbrug kan bijvoorbeeld ook een onderhoudsvoertuig rijden.’

Het ontwikkelingstraject vroeg het uiterste van de ingenieurs. ‘We wilden de grenzen van het materiaal opzoeken. Kan bijvoorbeeld de overspanning groter worden, zodat er een steunpunt uit het water naar het land verplaatst kan worden? We zitten met deze brug aan de limiet van wat met de huidige inzichten mogelijk is. In een volgend project weten we welke grenzen we moeten doorbreken.’

 

Duurder dan gewoon materiaal

Het biocomposiet is momenteel drie tot vier keer zo duur als het gangbare materiaal voor bruggen. ‘Het is nog niet doorontwikkeld en de vraag vanuit de markt is beperkt. Maar als je naar de totaalkosten kijkt, dan is een brug met composietkosten slechts 10 % duurder. Dat komt doordat de kosten van het brugdek een relatief klein deel vormen van de totale kosten.’ (MS)

Beeld: Provincie Fryslân