Ons technologiegebruik laat dagelijks overal sporen achter, zowel in de openbare ruimte als online. Kan een ring daarin verandering brengen?

Productontwerp- en adviesbureau Argodesign denk van wel. Het ontwierp de Me.Ring. Met deze ring om je vinger is met één druk op de knop alle toegang tot persoonlijke data uit te schakelen.

Via de bijbehorende app is te bepalen welke informatie wel en niet beschikbaar is voor bedrijven en overheden.


Datamarktplaats

‘Nu betalen we voor functies op websites met onze eigen data. Zo worden onze data een monopolie van bedrijven’, zegt Jared Ficklin, hoofd creatieve technologie en oprichter van Argodesign.

Hij pleit voor een democratisch systeem. Een datamarktplaats waar de Me.Ring een gelijkwaardige relatie vormt tussen klant en bedrijf en de gebruiker bepaalt welke data worden opgeslagen.


Bluetooth

De ring communiceert via near-field communication en bluetooth met toegangspoortjes, stoepen, camera’s en digitale borden die nu al onderdeel zijn van steden. De ring laat zien welke partij welke data gebruikt en voor welk doeleinde.

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in persoonlijke data van een bepaalde doelgroep kunnen dan een aanbod doen. Zoals een dinerbon in ruil voor het delen van de volgende tien restaurants waar iemand gaat eten.


Data-uitwisseling

Om de Me.Ring mogelijk te maken is de aanpassing van wet- en regelgeving de grootste uitdaging. Ficklin: ‘Alle technologie is aanwezig. Maar er zijn grote structurele veranderingen nodig in de manier waarop we omgaan met data. Data-uitwisseling moet worden vrijgegeven.’

In de toekomst zal Me.Ring niet het enige platform zijn, maar zullen er meerdere concurrerende platforms komen, voorziet Ficklin.


Tekst: Sija van de Beukel
Foto: Argodesign