Het Eindhovense bedrijf Oxboard ontwierp een Segway zonder stuur. Het zogeheten Oxboard, ruwweg een designplank tussen twee wielen, werkt deels hetzelfde als het beroemde Amerikaanse vehikel: door het lichaam naar voren of achteren te hellen, rijdt het platform voor- of achteruit.

Maar bij het maken van bochten lopen de Segway en het Oxboard flink uit de pas. Anders dan bij de Segway bestaat de plank van het Oxboard uit twee delen die los van elkaar kunnen draaien om een horizontale as in het midden. Verder staan de voeten links en rechts op twee drukgevoelige rubberen voetpads.


Het maken van een bocht komt neer op een intuïtief voetenspel. Door een van de pads harder in te drukken, en de plankdelen ten opzichte van elkaar wat te verdraaien, gaat een van de wielen sneller draaien. ‘Op die manier maak je een bocht,’ aldus Rob Crins, directeur van ontwerpbureau GBO Design dat het Oxboard ontwierp.


Aan het Oxboard hangt een prijskaartje van 799 euro. Chinese tegenhangers, die momenteel de Europese markt verkennen, zijn een stuk goedkoper. ‘Het onderscheid zit hem in de hoogwaardige componenten en materialen’, aldus commercieel directeur Albert Zeeman.


De Chinese varianten zijn bijvoorbeeld instabiel, oordeelt Crins. ‘Bij hetOxboard zit onder de voetpads een rubberen veer die is gekoppeld aan een sensor. De veerstijfheid is optimaal: kleine hobbels worden niet aan de sensor doorgegeven. Bij Chinese producten gebeurt dat wel. Dat maakt een ritje oncomfortabel.’


Het Oxboard weegt 11 kilo, heeft een actieradius van 15 tot 20 km en een topsnelheid van 10 km per uur. Naast de Europese consumentenmarkt, mikt Oxboard op zakelijke klanten zoals op bedrijventerreinen en vliegvelden.

www.oxboard.nl