Om aan de industrie te tonen wat er allemaal kan met IJmuidens staal, heeft Tata Steel in het eigen R&D-centrum een ā€˜autofabriekje’ opgezet.

Een nieuw voertuig zal hier niet van de band rollen, maar wat we op de foto's bij dit artikel zien, heeft wel veel weg van een productielijn voor personenauto’s. Om aan de industrie te tonen wat er allemaal kan met IJmuidens staal, heeft Tata Steel in het eigen R&D-centrum een ā€˜autofabriekje’ opgezet, waar het bedrijf de kwaliteit van het eigen staal in opeenvolgende stappen van het fabricageproces kan testen en demonstreren.

ā€˜Staal voor de automobielindustrie moet sterk zijn, maar ook makkelijk te vervormen’, zegt Hans van der Weijde, programmadirecteur R&D van Tata Steel. ā€˜Die eigenschappen zijn te beĆÆnvloeden: taai of juist slap, week of sterk, bros of hard. Door een relatief groot atoom als mangaan door het metaal te mengen, of kleinere atomen als silicium, boor of zelfs waterstof, bepalen we het gedrag van het staal.’

Restjes koper in het schrot

Om het eindproduct duurzamer te maken, wordt inmiddels 20 procent schrot (oud staal) bijgevoegd. Dat moet in de toekomst meer worden, tot zeker 30 procent. Dat levert nieuwe uitdagingen op. Want hoe om te gaan met restjes koper of andere elementen in het schrot? 

Zit er eenmaal koper in het staal, dan is dat nauwelijks meer te verwijderen. Hoe kan het staal zodanig worden behandeld dat de eigenschappen ervan, ondanks de aanwezigheid van koper, behouden blijven? Of kunnen die resten al eerder in de keten worden verwijderd? 

ā€˜We gaan eruit komen, maar het is wel een inspanning en een uitdaging’, zegt Van der Weijde.

Vraag naar staal blijft toenemen

Met het duurzamer maken van het staal hoopt Tata Steel bij te dragen aan de vergroening. Datzelfde geldt voor het ontwikkelen van staalvarianten die ā€˜lichter en veiliger’ zijn. Hoe lichter de auto, hoe minder die verbruikt, is het idee. 

ā€˜We leveren stalen oplossingen om de ecologische voetafdruk van voertuigen voor de hele levensduur te verkleinen’, zegt Basjan Berkhout, chef marketing automotive & engineering. ā€˜Omdat de vraag naar staal tot het einde van de eeuw zeker blijft toenemen’, zegt hij, ā€˜komen we er niet met recyclestaal alleen.’

Foto's: Tata Steel