Waymo laat zelfrijdende taxi’s rondrijden in een buitenwijk van de Amerikaanse stad Phoenix. Er zit alleen een medewerker op de achterbank om zonodig in te grijpen.

John Krafcik, CEO van Waymo, het zelfrijdende onderdeel van Google Alphabet, maakte dit gisteren bekend tijdens de Web Summit in het Portugese Lissabon. Over niet al te lange tijd zullen inwoners de taxi via een app kunnen bestellen.

Waymo rijdt al een tijdje in de buitenwijk rond met zijn tot autonoom voertuig omgebouwde Chrysler Pacific-taxi’s. Daarbij zat er nog iemand achter het stuur om waar nodig in te grijpen. Het bedrijf heeft nu zo veel vertrouwen in de techniek dat de auto geheel zelfstandig zijn gang kan gaan. De eerste periode zit er wel iemand op de achterbank die via een knop de auto kan dwingen te stoppen.
 

De knoppen om autonoom rijden te starten of het voertuig tot stoppen te dwingen (pull over).


Complete autonomie is veiliger

Terwijl andere autofabrikanten als Tesla en Volvo ervan uitgaan dat hun modellen geleidelijk steeds zelfstandiger zullen rijden, heeft Waymo, voorheen Google, direct gekozen voor complete autonomie, zonder een rol voor de bestuurder. Het bedrijf gaat ervan uit dat de bestuurder bij een overgangsperiode naar volledig autonoom rijden veel te veel van de techniek zal verwachten en te snel het stuur zal loslaten, zoals ook is gebleken bij een dodelijk ongeluk met een Tesla. Bovendien is bij verregaande autonomie en onoplettendheid van de bestuurder niet te verwachten dat die bestuurder bij een noodsituatie zinvol kan handelen.

Waymo laat zijn autonome voertuigen nu nog wel in een beperkt gebied rondrijden: alleen in de buitenwijk Chandler van Phoenix. Binnen die wijk kunnen de zelfrijdende auto’s gaan waar de klant wil. Ritten de erbuiten gaan, worden geweigerd.

Waymo heeft van het betreffende gebied zeer gedetailleerde 3D-kaarten gemaakt, zodat het voertuig onderscheid kan maken tussen vaste objecten als bomen of lantaarnpalen en bewegende objecten als wandelaars of fietsers.

Uiteindelijk is het de bedoeling het gebied waar de autonome taxi’s hun diensten verlenen gaandeweg in Phoenix uit te breiden. Het bedrijf weet zich daarbij gesteund door soepele regelgeving in de staat Arizona die de zelfrijdende auto vrij baan geeft.
 

Passagiers kunnen op een videoscherm zien hoe de auto het verkeer om zich heen waarneemt.

Een videoscherm laat zien hoe de auto het verkeer om zich heen waarneemt. Waymo verwacht hiermee het vertrouwen van de passagiers in de prestaties van de zelfrijdende taxi te vergroten.
 


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.