De Zweedse autobouwer Volvo gaat vanaf 2019 alle auto's voorzien van een elektromotor. Drie varianten ('mild', plug-in en 100 % elektrisch) moeten Volvo helpen om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen.

Dat kondigden de CEO Håkan Samuelsson en Henrik Green, Senior Vice President Research & Development, vanmiddag aan tijdens een persconferentie. Volgens de twee heren is de tijd rijp voor een overstap naar nieuwe technologie. Vanaf 2019 zullen alle auto's die in Zweden van de lopende band rollen een elektrisch systeem hebben.

Volvo komt met drie verschillende smaken van elektrowagen. De eerste heeft enkel een systeem dat remenergie opvangt en gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen. 'Daardoor wordt de auto krachtiger zonder meer te verbruiken', aldus Green. De tweede is een plug-in hybride, bekend geworden met de Toyota Prius. Volvo heeft nu al een aantal types plug-in hybrides rondrijden.

 


Het derde type is volledig elektrisch, en daar lijkt Volvo relatief ferm op in te zetten. Tussen 2019 en 2021 wil het bedrijf met vijf verschillende modellen komen. Die zullen qua kosten, vermogen en bereik allemaal verschillen; van beperkt maar goedkoop tot luxe auto's met een relatief grote capaciteit. Volvo lijkt daarmee het idee van Tesla te volgen. Die relatief nieuwe autobouwer heeft veel succes met zijn luxe, volledig elektrische modellen, maar komt zeer binnenkort ook met de betaalbare Tesla Model 3, die slechts 31.000 euro gaat kosten (lees: 'Productie Tesla Model 3 van start').

 

Draai

Het is een opvallende ommekeer van Volvo. Twee jaar geleden zei CEO Samuelsson nog dat 'volledig elektrisch' geen toekomst had en dat Volvo daar niet op zou inzetten. Hij verklaart zijn draai door de veranderende wens van consumenten. Volvo ziet nu in dat mensen blijkbaar zitten te wachten op 100 % elektrische wagens en springt maar al te graag in op die vraag.

Volvo is hiermee overigens het eerste autobedrijf ter wereld dat aankondigt álle wagens elektrisch te maken. Hoewel de 'milde' versie beperkt is in de mate van elektrificatie, is het toch een belangrijke stap voor de autowereld.

 

Diesel

Hoewel de CEO het niet expliciet toegaf, luidt Volvo met zijn keuze ook het einde van de dieselauto in. Na alle schandalen rond Volkswagen heeft deze brandstof een slechte naam gekregen, en hoewel de 'mild hybrid' ook in dieselmodellen zal komen, zien Samuelsson en Green voor zich dat het voor de consument uiteindelijk voordeliger zal worden om in een volledige hybride met benzinemotor te gaan rijden. Of dat het einde van de diesel is? 'Dat moet je aan de klant vragen, daar gaan wij niet over', aldus Samuelsson.