Eind deze maand gaat Toyota in de haven van Los Angeles vrachtwagens testen die rijden op waterstof. Met ruim 300 km per dag en vol lading moet blijken of de truck voldoet.

Voor Toyota is de waterstoftechnologie niet nieuw. Het Japanse autoconcern heeft zijn Mirai waterstofauto al uitgerust met een brandstofcel die de waterstof omzet in elektriciteit voor de elektromotor.

De truck heeft dezelfde brandstofcellen, maar krijgt er twee van aan boord, plus een kleine batterij van 12 kWh voor laadhandelingen. Het vermogen van de vrachtwagen is 670 pk (500 kW), met een geschat bereik van 320 km en een laadvermogen van 36 ton, zo maakte Toyota gister in een persbericht bekend.

De waterstoftruck is al uitgebreid op testbanen beproefd, maar Toyota wil nu weten hoe hij presteert onder normale werkomstandigheden. Dat betekent het vervoeren van vracht tussen de havens van Los Angeles en Long Beach naar nabijgelegen railstations en pakhuizen. Het is de bedoeling dat de truck elke dag ruim 300 km met vracht gaan rijden.

De proef is onderdeel van het Toyota Portal project dat dit voorjaar werd gelanceerd voor het testen van het gebruik van brandstofcellen in zwaar transport.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.