Nieuwe documenten laten zien dat Audi sinds 2012 een nieuw soort sjoemelsoftware gebruikte, anders dan de dieselsoftware. Deze keer om de CO2-uitstoot van zijn benzine- en dieselmodellen tijdens de test kunstmatig laag te houden.

Ging het er bij de sjoemelsoftware vooral om tijdens de keuringstest de uitstoot van NOx van dieselmotoren kunstmatig laag te houden, nu blijkt dat Audi eenzelfde aanpak gebruikt om de CO2-uitstoot mooier voor te stellen dan hij is.


Schakelpunt

Afgelopen weekend gaf het Volkswagen-concern, waarvan Audi een dochter is, het bestaan van deze software toe. Het computerprogramma regelt de automatische versnelling zo dat hij tijdens de keuringstest eerder naar een hogere versnelling schakelt dan tijdens het gewone rijden. De consequentie ervan is dat de 3-liter modellen van Audi in de praktijk meer CO2 uitstoten dan op grond van de keuringstest mag worden verwacht. Afhankelijk van het toerental van de motor leidt minder snel schakelen naar een hogere versnelling tot een groter koppel op de wielen, waardoor de auto sneller optrekt. Een dergelijke prestatie sluit aan bij het 'sportieve' imago dat Audi graag aan zijn modellen geeft.

De Audi’s zouden de testbank herkennen aan de hand van de stuurhoek: de voorwielen staan voor langere tijd op strak rechtdoor rijden, wat bij het rijden op de weg vrijwel nooit voorkomt.


Door de beugel

De verklaring van Volkswagen volgt op de onthulling van een document door onder andere de Süddeutsche Zeitung, waarin Volkswagen zich afvraagt of dit gemanipuleer met het schakelmoment juridisch wel door de beugel kan. Audi moest zich al eerder bij de Duitse autokeuringsdienst KBA moeten melden om tekst en uitleg te geven over het verschil tussen de test- en praktijkwaren van de CO2-uitstoot.


Optimaal aanpassen

In eerste instantie verklaarde Audi tegenover de KBA dat de software nodig was om het schakelprogramma aan te passen aan de rij-omstandigheden. Het schakelprogramma zou bij de test om die reden tot onrealistische emissiewaarden kunnen leiden. De KBA nam met deze verklaring echter geen genoegen en besloot verder te graven. Dit weekend kwam kwam de affaire in een stroomversnelling na het bekend worden van het Volkswagen-document, het nieuwe gesprek van Audi met de KBA en de erkenning van Volkswagen dat er inderdaad iets aan de hand is.

Het gesjoemel met de CO2-uitstootwaarden was enkele maanden geleden al gesignaleerd door de keuringsdienst in Californië. Audi paste het vanaf 2012 tot mei dit jaar toe, en stopte ermee toen de officiële onderzoeken naar het dieselschandaal begonnen.


Opwarmmodus

Naast deze sjoemelsoftware werkte Audi ook nog met een zogeheten opwarmmodus voor de katalysator, die de uitlaatgassen van zijn dieselmodellen reinigt. De katalysator werkt pas goed als hij op temperatuur is. Voor de testcyclus had Audi een speciaal opwarmprogramma in zijn motormanagementsysteem, waardoor de katalysator tijdens de test optimaal functioneerde. Maar in het gewone gebruik werd die opwarmmodus uitgeschakeld, waardoor het voertuig direct na de start veel hogere emissies produceert dan tijdens de test. Audi zou dit alleen in de Verenigde Staten met zijn modellen hebben gedaan en niet in Europa, als de autofabrikant.

Openingsfoto: de Audi Q7. Foto Audi.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.