Rederij Maersk gaat een tankerschip uitrusten met draaiende zuilen genaamd Flettner-rotoren. Die moeten leiden tot een brandstofbesparing van 7 tot 10 %.

Maersk laat een van zijn Longe Range2-tankerschepen uitrusten met twee Flettner-rotoren. Draaien die door een motor aangedreven snel rond, dan hebben ze bij zijwind een effect vergelijkbaar met dat van een vleugel: aan weerzijden van de zuil ontstaat een drukverschil en de resulterende stuwkracht beweegt het schip voort, het zogeheten magnus-effect.


Zuilen van 30 m

Het tankerschip is met een lengte van 250 m en een breedte van 44 m een van de grotere in zijn soort. De twee rotoren zijn ook niet mis: ze hebben een lengte van 30 m en een diameter van 5 m. Leverancier Norsepower Rotor Sails maakt ze van composiet. Om beide te plaatsen, is een flinke verbouwing van het schip nodig om ze te verankeren en de aandrijving mogelijk te maken.

Het voordeel van de rotoren ten opzichte van zeilen is dat ze veel minder plaats innemen, gemakkelijk zijn te bedienen en gemeten naar het oppervlak meer stuwkracht leveren. Staat de wind gunstig, dan worden de beide rotoren aangezet en kunnen de scheepsmotoren op een lager pitje draaien. Op die manier wordt een brandstofbesparing van 7 tot 10 % verwacht.


Nederlands ontwerp

Maersk wil zijn tanker met rotoren vooral gebruiken om na te gaan wat de rotoren in de praktijk aan energiebesparing opleveren en hoe ze het beste zijn te gebruiken. Het is de bedoeling dat de twee rotoren begin volgend jaar worden geplaatst.

In Nederland werkt C-Job Navel Architect aan een speciaal voor het gebruik van Flettner-rotoren ontworpen schip, met naar verwachting een veel hogere brandstofbesparing (lees: ‘Schip met rotorzeil in de maak’). Ergens dit jaar worden proeven gedaan om meer zekerheid te krijgen over het gedrag van het bijzondere scheepsontwerp.

Het ontwerp voor het Flettnerschip van C-Job Naval Architects.