Gasunie en AkzoNobel willen in Delfzijl een elektrolysefabriek bouwen van 20 MW. Dat maken de bedrijven vandaag bekend. De installatie gaat water omzetten in zuurstof en waterstof; op het laatstgenoemde gas kunnen auto’s en bussen schoon rijden en voor chemiebedrijven dient waterstof als grondstof.

Read this article in English

De bedrijven onderzoeken nu of van de waterstoffabriek een goede businesscase te maken is. Volgend jaar hakken ze de knoop door of het project doorgaat.

De beoogde elektrolyse-installatie zou met 20 MW een van de grootste van Europa worden. De installatie moet volcontinu gaan draaien op stroom van zonne- en windparken in Noord-Nederland, aangevuld met waarschijnlijk een elektriciteitscentrale op biomassa. De elektrolyse-installatie zou hiermee 3000 ton waterstof per jaar produceren, voldoende om – bijvoorbeeld – 300 bussen op waterstof te laten rijden.
 

Stroom opslaan

Waterstof gaat een rol spelen in het vergroenen en CO2-armer maken van onze maatschappij (lees: ‘Nederland waterstofland’). Het gas kan prima dienen om overtollige groene stroom op te slaan. Is er dan op een ander moment meer stroom nodig dan zonne- en windparken kunnen leveren, dan verbrand je gewoon wat waterstof in een elektriciteitscentrale. Bijkomend voordeel is dat waterstofgas te transporteren is; over land door pijpleidingen en over zee met grote schepen.

‘Wij zien power-to-gas als een veelbelovende technologie die nodig is om in 2050 een volledig duurzame energiemix te hebben’, zegt Ulco Vermeulen, lid van de Raad van Bestuur van Gasunie, in een persbericht.
 

Knooppunt

Delfzijl is ook een logische plek voor dit project. Het is al een knooppunt waar grote stroomkabels vanuit verschillende richtingen samenkomen, waaronder de kabel uit Noorwegen die vrijwel continue stroom kan leveren uit de stuwmeren aldaar. En aan de andere kant zitten er chemiebedrijven – zoals AkzoNobel – die waterstof als grondstof gebruiken bij het maken van hun chemische producten. Die waterstof wordt nu gemaakt uit aardgas. ‘Op dit moment is echt groene waterstof nog te duur om hiermee te concurreren, maar met dit soort projecten kunnen we die prijs omlaag brengen’, zegt woordvoerder Gerben van Dijk van Gasunie.

Elektrolyse is een technologie die grotendeels is uitontwikkeld. Toch zal er voor de opschaling nog nieuwe kennis nodig zijn. Een deel ervan wordt opgedaan in een project waar Gasunie aan werkt bij het Groningse Zuidwending. Daar bouwt het bedrijf samen met Energystock een grote elektrolysecentrale van 1 MW (lees: ‘Gasunie stapt in waterstof’), voorlopig de grootste in Nederland.

Daarnaast heeft AkzoNobel al ruim ervaring met elektrolysetechnologie, want het maakt chloor met dat proces. Gasunie brengt kennis in over het opslaan en transporteren van gassen.
 

Chemie en bussen

Het geproduceerde waterstofgas kan worden afgenomen door bedrijven op het chemiepark in Delfzijl, die waterstof gebruiken bij het produceren van methanol en ammoniak (lees: ‘Kansen voor waterstofeconomie in Groningen’). Ook kunnen bussen in de provincie Groningen gaan rijden op het gas. ‘Tussen Groningen en Delfzijl rijden al een paar waterstofbussen, maar dat moeten er de komende jaren ruim twintig worden’, aldus Van Dijk. Ook zijn er plannen voor tankstations met waterstof in de regio. Denkbaar is ook treinen op waterstof die de diesel vervangen op de niet-geëlekrificeerde spoorlijnen in het Noorden des lands.

 

Schematische weergave van de beoogde elektrolyse-installatie. Klik hier of op de tekening voor een vergrote weergave.


Openingsfoto: een voorbeeld van een elektrolyse-installatie.