Het nieuw te ontwikkelen bedrijvenpark Lelystad Airport krijgt als eerste in Nederland een gelijkstroomnet, zo heeft netbeheerder Liander bekend gemaakt. De stroom van de zonnepanelen kan straks rechtstreeks naar de laadpaal van de elektrische auto.

De Nederlandse primeur is het resultaat van een overeenkomst die gebiedsontwikkelaar Omala (Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere) en netbeheerder Liander morgen sluiten. ‘We maken een gelijkstroom aansluitpunt met een vermogen van 1000 kW.’, vertelt ir. Teunis Brand, technisch consultant van Liander. ‘Ieder bedrijf dat zich vestigt kan kiezen hoeveel vermogen de aansluiting moet hebben tot een maximum van 500 kW gelijkstroom.’ Liander bemoeit zich niet met de wijze waarop de toekomstige gebruikers de gelijkstroom gaan gebruiken. ‘Wij bieden de faciliteit, ze bepalen zelf wat ze er mee doen. Maar we hebben voldoende vermogen om er laadpalen voor elektrische auto’s, openbare verlichting of warmtepompen op aan te sluiten.’


Zonnepanelen, autoaccu's, allemaal gelijkstroom

De introductie van het gelijkstroomnet past bij de moderne elektrificatie. Zonnepanelen, accu’s van elektrische auto’s, ledlampen en alle mogelijke moderne elektronica werken allemaal op gelijkstroom. Maar vanwege de erfenis van de wisselspanning is er nu nog voor elk apparaat een omvormer van wisselstroom naar gelijkstroom nodig. ‘Met een gelijkstroomnet haal je die er allemaal tussenuit. Dat scheelt componenten en energie.’ De besparing in het energieverbruik ligt in de orde van procenten.

Bij de koppeling met het 10 kV middenspanningsnet is er uiteraard nog wel een transformator nodig. Er komt in het bedrijvenpark overigens ook een klassiek wisselspanningsnetwerk. ‘Niet alle apparatuur zal al geschikt zijn voor gelijkspanning. Zo’n dubbel net hoort nu eenmaal bij een overgangsperiode.’


Proefproject

Een ander belangrijk voordeel van gelijkstroom is dat die gemakkelijker is te regelen. ‘Bij wisselspanning moet dat op de frequentie, nu hoeven we alleen naar de spanningsniveaus te kijken.’ Hoe dat in de praktijk gaat werken is ook voor Liander nog een open vraag. ‘Dit is het eerste netwerk met zo’n hoog vermogen, dus we gaan er een uitgebreid monitoringsprogramma op zetten. Het is voor ons een belangrijk proefproject.’


Terugleveren

Het netwerk biedt ook de mogelijkheid om de met zonnepanelen opgewekte stroom aan het net terug te leveren. ‘Ook daarvoor geldt een maximum van 500 kW per aansluiting, dus dan heb je het over zo’n 2000 zonnepanelen.’

De aanleg van het gelijkstroomnet start in 2017. ‘We zijn nu nog bezig met het ontwerpen en met de aanbesteding van een leverancier.’

Openingsfoto: Het gelijkstroomnet op het bedrijvenpark Lelystad met middenvoor het DC-station. Illustratie Liander.