Bij de WK shorttrack, dit weekeinde in Ahoy, glijden de schaatsers over een bijzondere ijsbaan. Dankzij een reeks slimme ingrepen is het de duurzaamste schaatsbaan voor tijdelijk gebruik die ooit is aangelegd, zeggen de makers, die bovendien relatief weinig water nodig heeft  

Speciaal voor de WK shorttrack is er een ijsvloer aangelegd in het Rotterdamse sportpaleis. Normaal gesproken vreten zulke tijdelijke ijsbanen stroom en water, maar het bedrijf Daikin zegt erin te zijn geslaagd een extreem duurzame variant aan te leggen.


Restwarmte wordt teruggewonnen

De grootste klapper maakt het bedrijf met zijn chillers, koudwatermachines die water tot -15 graden Celsius afkoelen.

‘De bestaande chillers besparen al energie ten opzichte van andere koeltechnieken, maar de warmte die vrijkomt bij het bevriezen van water gaat doorgaans de lucht in’, zegt ­Alphons Stevens van Daikin. ‘Wij winnen die restwarmte grotendeels terug en gebruiken het om het water van de Zamboni’s op te warmen tot 55 graden Celsius.’

Deze dweil­machines gaan elk kwartier het ijs op om het weer spiegelglad te maken. ‘Ze gebruiken tienduizend liter warm water per dag. Dat water wordt nu meestal opgewarmd door diesel te verstoken, maar wij sparen dat dus uit.’ 


85 procent lager energieverbruik

De chillers van Daikin werken slim: ze gebruiken hun volle vermogen alleen wanneer de baan moet bevriezen. Is hij eenmaal bevroren, dan is er veel minder vermogen nodig en schroeven de chillers hun vermogen terug.

Al met al verwacht Daikin on­geveer 85 procent minder energie te verbruiken om de baan ijskoud en spekglad te houden dan bij de tijdelijke ijsvloer van het WK Shorttrack in 2017. De tijdelijke ijsbaan in Ahoy is daarmee een showcase voor de kleinere ijsbaantjes die in het hele land elk jaar worden aangelegd in de periode rond Kerst en oud en nieuw.

Voor de KNSB is het belangrijk dat die baantjes voor iedereen toegankelijk blijven, zei Jeroen Kraaij, commercieel directeur van de KNSB eerder in een interview met de website sponsorreport.nl. ‘IJsbanen zo CO2-neutraal mogelijk maken is enorm belangrijk voor de toekomst van het schaatsen.’


Beeld: Daikin