Vanaf deze week rijdt door de haven van Drimmelen, tegenover de Biesbosch, een autonoom voertuig. In een gebied met onoverzichtelijk verkeer en een hoop toeristen weet het karretje zijn weg te vinden.

Het zelfrijdende busje, met ruimte voor acht personen, zal tien weken door de haven rijden. Aan boord bevindt zich een steward, die kan ingrijpen of zelf sturen als dat nodig is.

Het project wordt geleid door het Future Mobility Network, onder leiding van Jan Willem van der Wiel. Hij was ook betrokken bij de WEpod, die in Wageningen reed. Dit project is net anders: waar de WEpod een eigen creatie was, wordt nu gebruikgemaakt van een auto van het bedrijf Navya. Navya regelt de zelfrijdende auto én stopt - met hulp van Future Mobility en getest door de RDW - de kaart van de omgeving in de software van de wagen.
 

Toeristen en rotondes

Dat laatste is niet eenvoudig; ten opzichte van het traject in Wageningen is de haven van Drimmelen aanzienlijk ingewikkelder. 'Er lopen veel toeristen, die lukraak de weg oversteken. En vaak zijn ze in groepen, wat het voor de auto nog lastiger maakt om de situatie goed in te schatten', vertelt projectleider van der Wiel.

'Daarnaast is er een rotonde, waar de voorrangssituatie omgekeerd is ten opzichte van normale kruispunten. Al die informatie staat ingeprogrammeerd, zodat de auto weet welke regels waar gelden.'
 



De wagen van Navya kan meer dan de WEpod en is dan ook een volgende stap in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Want hoewel sommige personenauto's claimen al bijna zelfrijdend te zijn, is dat in werkelijkheid nog ver weg weg. Zeker in chaotische stedelijke omgevingen is autonoom rijden op dit moment onmogelijk.
 

Autonoom gaat niet snel genoeg

Dat het in de haven goeddeels wel lukt, komt mede door de lage snelheid van het busje: 18 km/h. Die lage snelheid is nodig om eventueel menselijk ingrijpen mogelijk te maken en de veiligheid te garanderen.

Dat maakt praktische toepassing moeilijk. Aanvankelijk zou de WEpod in Wageningen mensen van het treinstation naar de campus moeten brengen. 'Maar niemand wil veertig minuten over een ritje doen', vertelt Van der Wiel.

'Daarnaast moet de wagen op termijn kunnen rijden zonder steward. Dan hoef je geen personeel te betalen en komt er meer een businesscase in zicht.' Voorlopig is op de openbare weg rijden zonder menselijke bestuurder echter niet toegestaan, hoewel het ministerie de mogelijkheden onderzoekt.
 

Beeld: Michaël GOUNON

Ook technologisch zullen hogere snelheid en écht onbemand rijden nog wel even buiten bereik blijven. 'Maar dit project is een stap in de richting. Met de TU Delft en de Breda University of Applied Sciences onderzoeken we bijvoorbeeld ook of de wagen zelf de snelste weg naar een bestemming kan bepalen en hoe je zoiets regelt. Daarmee maken we in Drimmelen een begin. Dat is belangrijk als er in de toekomst autonome taxi's komen.'

Openingsbeeld: Navya