Waterstofauto Delft is intelligent en nog zuiniger
De nieuwe waterstofauto van het Eco-Runner Team uit Delft kan duizenden kilometers rijden op het equivalent van 1 liter benzine. Dankzij een zelflerend navigatiesysteem weet de bestuurder constant wat de zuinigste manier van rijden is.
Morgen presenteert het studententeam van de TU Delft hun nieuwe wagen, die in juli mee moet doen aan de Eco-marathon in Londen. De wagen is een voortzetting van het werk van eerdere studententeams, maar kent een paar grote verbeteringen. 'De wegligging is verbeterd door de wielen een klein beetje scheef te zetten', vertelt teammanager Joël Croese. 'Als je niet stuurt gaat hij bijna perfect rechtdoor. Daardoor hoef je minder te corrigeren en bespaar je energie.'
De kern van de wagen is een brandstofcel die op waterstof werkt. Het doel van de Eco-marathon is om zo zuinig mogelijk een parcours af te leggen en zo te demonstreren hoe efficiënt een wagen kan zijn. Volgens de berekeningen kan de nieuwe wagen 5000 km rijden op het equivalent van 1 liter benzine. Vorig jaar haalde de Eco-Runner in de praktijk een afstand van 2800 km (lees: 'Delft laat nieuwe ecorunner zien'). In de praktijk zal het verbruik dus hoger uitvallen.
Tienduizenden simulaties
Het team heeft een geheim wapen: een computerprogramma dat in simulaties al tienduizenden keren over het parcours reed. Daardoor leerde het programma precies wat de zuinigste manier van rijden is in elke situatie. 'Dingen als lucht- en rolweerstand verschillen per dag en per plek op het parcours. Als mens kan je die informatie nooit tegelijkertijd ontvangen en vertalen naar slim rijgedrag', vertelt Croese. 'De computer kan dat wel, en laat op een overzichtelijk scherm precies zien hoe de bestuurder moet rijden.'
Dat betekent wel dat het rijden een stuk minder interessant wordt. 'De bestuurder moet zijn intuïtie uitzetten en vertrouwen op de techniek. Want die weet in dit geval beter wat goed is voor de wedstrijd.' Waarom bouwt het team dan niet gewoon een autonome auto? 'Op dit moment vereisen de regels nog een menselijke bestuurder. Maar vanaf volgend jaar komt er een autonome tak van de wedstrijd, en dat kan erg interessant worden voor ons.'
Eerste tests
Afgelopen zaterdag voerde het team een eerste test uit, op het circuit van de RDW in Lelystad. 'De mechanische tests waren veelbelovend en overtroffen onze verwachtingen.' Croese verwacht dat de intelligente rijadviseur het Delftse team kan laten winnen. 'Als de auto betrouwbaar genoeg blijkt maken we een hele goede kans.' Vorig jaar was die betrouwbaarheid een knelpunt, dus ook daar maakten het nieuwe team verbeteringen. 'We kunnen nu snel en eenvoudig een band vervangen als het nodig is.'