Deze week worden op verschillende plekken in het land kleine pelotons van vrachtwagens getest. Die rijden niet op de nieuwste communicatie-technologie, maar met adaptive cruise control, een techniek die nu al in sommige vrachtwagens zit.

Bij adaptive cruise control past de ene vrachtwagen zijn snelheid aan aan de truck die ervoor rijdt. Hierdoor kunnen de vrachtwagens iets dichter op elkaar rijden dan normaal, in treintjes van drie. De techniek maakt het besturen van de truck ook iets minder inspannend voor de chauffeur.

Daarnaast hebben de chauffeurs van de drie vrachtwagens van Van Den Broek  een app, ontwikkeld door het Amersfoortse bedrijf Dynniq. Deze app communiceert met intelligente verkeersregelsystemen om een groene golf voor de vrachtwagens te regelen. Als de vrachtwagens een kruispunt naderen geeft de app een seintje aan de verkeerslichten, waardoor die op groen springen.
 

Stimuleren van wegbeheerders

De proeven vonden topt nu toe plaats in Tilburg, op de Maasvlakte en in Helmond, bij de Automotive Campus aldaar. Met deze experimenten wil organisator Rijkswaterstaat laten zien dat deze technieken helpen voor een betere doorstroming, minder brandstofverbruik en een verbeterde veiligheid. 'We willen laten zien dat intelligente verkeerssystemen en adaptive cruise control werken en nut hebben', vertelt programmadirecteur Dirk-Jan de Bruijn van Rijkswaterstaat. 'En daarmee proberen we vrachtwagenbouwers en wegbeheerders ook te stimuleren om dit soort technologie beschikbaar te maken.'
 

Niet verbonden


Met adaptive cruise control kunnen vrachtwagens iets efficiënter rijden, maar het is niet state-of-the-art. Er zijn tegenwoordig al een hoop experimenten met vrachtwagens die met elkaar communiceren en daardoor vlak op elkaar kunnen rijden. Als de voorste wagen remt, geeft hij een seintje aan alle wagens achter hem om ook te remmen. Dan reageren ze dus niet alleen – vertraagd – op de voorligger, maar op de informatie van alle wagens. Mede daardoor is het staks mogelijk om op 0,3 s van elkaar te rijden.

Met adaptive cruise control is dat niet haalbaar. 'Maar die communicerende trucks zijn nog niet te koop. En adaptive cruise control-vrachtwagens wel. Daarom voeren we daar onze demonstraties mee uit', aldus de Bruijn. Tot nu toe gingen alle experimenten goed. 'Het blijft natuurlijk spannend. Door een update van de iPhone-software dreigde de app bijvoorbeeld niet te werken. Uiteindelijk kwam het goed, maar daarmee zie je dat het toch een proef blijft.'


 

Efficiënter

Volgens de Bruijn zal met de geteste technieken ook de logistieke wereld moeten veranderen. 'Als de doorstroming beter wordt door de groene golf-app, en trucks in pelotons gaan rijden, dan wordt vrachtwagenrijden meer als een treindienst. Ook de klanten van transportbedrijven zullen het laad- en losproces dan sneller en efficiënter moeten maken. Dan boek je echte winst.'