Op een tweetal kruispunten in de binnenstad van Helmond zijn de verkeerslichten voorspellend gemaakt. De naderende verkeersstroom bepaalt wie het eerste mag. De wachttijd vermindert zo met een vijfde.

Read this article in English

De wat meer geavanceerde verkeerslichten gebruiken momenteel lussen in de weg vlak voor het kruispunt om de voorrangsvolgorde te bepalen. In de praktijk betekent dit dat wordt gekeken of er ergens een voertuig staat te wachten. ‘Wat je wilt, is dat je de lichten aanstuurt op basis van de naderende verkeersstroom’, zegt Jeroen Brouwer van ingenieursbureau Sweco.

Vanaf vandaag gebeurt dat op twee kruispunten in het centrum Van Helmond. ‘We gebruiken nog steeds de lusgegevens, maar veel belangrijker zijn de data van het aankomende verkeer.’


Data van apps

Die data krijgt het systeem via diensten als Flitsmeister, de app die veel automobilisten gebruiken voor filemeldingen. ‘We krijgen alleen anonieme gegevens over voertuigen die het kruispunt naderen, tot op zo’n 500 m afstand. En omdat ze aparte apps gebruiken, weten we ook of het gaat om een zware vrachtwagen of een bus van het openbaar vervoer.’

Al die data worden gevoed aan een verkeersmodel dat de verkeerslichten zo regelt dat de doorstroming optimaal is. ‘Volgens simulaties kunnen we daarmee de totale wachttijd bij beide kruispunten met ruim een vijfde verminderen.’


Ambulances gaan voor

Het model maakt het ook mogelijk om bepaald vervoer voorrang te geven. ‘De wegbeheerder bepaalt en in Helmond is dat de gemeente. Hulpdiensten gaan altijd voor en OV-bussen krijgen een voorkeursbehandeling.’

Het systeem is bovendien klaar om de data van fietsapps te gebruiken. ‘Die doen dan ook mee in het verkeersmodel.’


Mobiel zonder mobiel

Voorwaarde is wel dat alle weggebruikers de apps die de data leveren aan hebben staan, terwijl er aan de andere kant campagnes zijn om in het verkeer je mobieltje niet te gebruiken. ‘Flitsmeister werkt ook als mensen hun e-mails of WhatsApp-berichten niet bekijken. En vooralsnog krijgen we data genoeg.’

Brouwer ziet het gebruik van de apps verder als een overgangsfase. ‘Het zal niet lang duren of auto’s en ook fietsen worden uitgerust met chips die zelf onderling gaan communiceren: het Talking Traffic-systeem.’


Kruispunt zonder vekeerslichten

Nog verder in de toekomst voorziet Brouwer dat een voertuig bij het naderen van een kruispunt een zogeheten passageslot aanvraagt, oftewel het moment waarop de auto of fiets een kruispunt kan oversteken zonder met andere voertuigen in botsing te komen (lees ook 'Kruispunt zonder stoplichten is sneller'). ‘Tegen die tijd hebben we helemaal geen verkeerslichten meer nodig.’