Tal van bedrijven storten zich op kleine vliegtuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen. Het vooruitzicht van een vervoermiddel waarmee je zo over de file vliegt, is dan ook zeker aantrekkelijk. Maar er zijn wel nog de nodige technische hordes te nemen.

Vervoer door de lucht van kleine aantallen personen is het volgende waar Silicon Valley de wereld op gaat trakteren, zo bleek tijdens de recente Transformative Flight Conference in San Francisco. Veel partijen, waaronder gerenommeerde fabrikanten, zijn bezig met de ontwikkeling van kleine, elektrisch aangedreven vliegtuigen die verticaal kunnen opstijgen en landen (eVTOLs).

Volocopter een van de eerste partijen is die een luchttaxi voor operationeel gebruik gereed zal hebben (zie openingsvideo), maar er kkomen er nog veel meer aan.


Kitty Hawk


Lilium


Aurora Aerospace


Terrafugia


Airbus-Audi


Pal V

En dan is er nog Nederlands trots PAL-V. Dit is een conventioneel aangedreven driewieler voor op de weg, voorzien van een duwpropeller. Daarmee maakt hij vaart, waarna de uitgeklapte dakrotor vanzelf gaat draaien en lift genereert. Voordeel is dat het voertuig niet uit de lucht valt als de duwpropeller ermee ophoudt, doordat de met de valwind voortdraaiende dakrotor voor een gecontroleerde landing zorgt. Nadeel is dat PAL-V in tegenstelling tot verticaal opstijgende en landende toestellen een start- en landingsbaan nodig heeft, wat de inzetbaarheid beperkt. Onlangs presenteerde PAL-V op de Autosalon van Genève voor het eerst zijn commerciële model.