ADVERTORIAL

Peter van Koeveringe (22) van ICT Group heeft bepaald geen saaie baan. In zijn kantoor met uitzicht op de nieuwe snelweg A4 Delft-Schiedam ontwierp, bouwde en testte hij samen met collega’s software die de landtunnel in dit tracé veilig en betrouwbaar maakt.

Vorig jaar december heeft Rijkswaterstaat de nieuwe rijksweg A4 Delft-Schiedam in gebruik genomen. Een zeven kilometer lange verkeersader, perfect ‘gecamoufleerd’ dankzij de op plaatsen verdiepte en half verdiepte ligging, een eco-aquaduct en een in het landschap geïntegreerde landtunnel. Voor de ingebruikname van deze tunnel zijn de technische installaties uitvoerig getest. Bij calamiteiten moeten onder andere slagbomen, verlichting, branddetectie, ventilatie en stoplichten feilloos werken.

Complexe bedieningssoftware

Hoe de installaties zich bij elk type calamiteit (brand, ongeluk, ed.) moeten gedragen, staat beschreven in de Landelijke Tunnelstandaard (LTS). Hieruit vloeien zogeheten Software Requirements Specifications (SRS) voort, een eisenpakket voor de bedieningssoftware van de installaties. ‘Dat alle 45 deelinstallaties bij een noodgeval samen moeten werken, maakt die bedieningssoftware heel complex’, licht Rob Verwer van aannemerscombinatie A4All toe. ‘Daarom hebben we onder meer ICT Group ingeschakeld; zij hebben domeinkennis, kennen het platform waarmee de software wordt gebouwd en kunnen de juiste mensen leveren.’

Een team ICT’ers was gedurende het project op de site om de bedieningssoftware te ontwerpen, bouwen en testen. Peter van Koeveringe, Junior Control Engineer, was een van hen. De belangrijkste uitdaging voor hem en zijn collega’s was om kwalitatief goede software in een tijdsbestek van slechts tien maanden op te leveren. Aanvankelijk zou Peter alleen software bouwen, maar al gauw werd hij ingezet voor ontwerp en testen. Peter paste zich moeiteloos aan. ‘Het was in het begin wel een uitdaging om alle disciplines onder de knie te krijgen maar het is me redelijk goed afgegaan. De afwisseling vond ik heel leuk.’

Bug fixing

Na de ontwikkeling van de software verschoof het werk naar bug fixing. Peter was een van de leden van het bug fixing team. ‘Daar heb ik zelf om gevraagd. Een van de bugs die ik heb opgelost zat in de software voor het afsluiten van de verkeersbuizen. Dat was een hele uitdaging, vooral omdat het in één week tijd klaar moest zijn, terwijl ik wist dat iemand anders in een andere tunnel er vier weken mee bezig was geweest. Mede dankzij de hulp van mijn collega’s is het gelukt. Daar ben ik wel trots op.’

Rob is zeer tevreden over Peter. ‘Zijn toegevoegde waarde is groot; hij is multifunctioneel, ambitieus en hij durft meer te doen dan we van hem vragen. Met die houding stimuleert hij andere teamleden.’ Peter vindt het op zijn beurt prettig dat A4All hem kansen heeft geboden. ‘Niet bij elke opdrachtgever krijg je de vrijheid om zelf initiatief te nemen.’ De samenwerking met Peter is voor Rob exemplarisch voor de samenwerking met ICT Group. ‘Ze tonen  zich een betrouwbare leverancier en leveren flexibele, deskundige vakmensen.’

Wil jij ook werken aan IT-projecten binnen de Industriële Automatisering? Denk dan eens aan een carrière bij ICT Group! Kijk hier voor ons actuele vacatureaanbod.