Volgens de bedenkers wordt dit hét vervoermiddel van de toekomst: een tweepersoons elektrische auto met trappers en een 3D-geprinte carrosserie. De UILA gaat in 2024 de weg op.
 

UILA is ontwikkeld vanuit een samenwerking tussen de Duitse innovatiestudio nFrontier en de Amerikaans-Israëlische fabrikant van 3D-printapparatuur Stratasys. Het voertuig moet een antwoord zijn op onder meer de klimaat- en energiecrisis.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Smal en wendbaar

In tegenstelling tot de nu populaire, grote en loodzware SUV’s, weegt de UILA slechts zeventig kilogram. De ­afmetingen zijn 2,3 meter lang, 0,9 meter breed en 1,7 meter hoog.

De passagier zit in de UILA achter de bestuurder. Dat maakt de auto heel smal en wendbaar, als een overdekte e-bike op vier wielen. 
 


Microauto uit 3D-printer

De microauto heeft een aluminium buizenframe met 3D-geprinte carrosseriepanelen, stoelen en stuur. Vervaardiging met industriële 3D-printers is volgens Stratasys niet alleen goedkoper dan de traditionele productietechnieken, maar biedt ook mogelijkheden voor het personaliseren van de auto.

UILA wordt aangedreven voor twee elektrische naafmotoren van elk 250 watt in de achterwielen. De maximumsnelheid ligt rond de 25 kilometer per uur en de batterij heeft voldoende capaciteit voor een bereik van zestig tot zeventig kilometer.

De bestuurder kan de batterij echter ook bijladen door te trappen met de pedalen die zijn gekoppeld aan een dynamo.


Geen rijbewijs nodig

Vanwege deze kettingloze trapaandrijving is de UILA technisch gezien een fiets. Gebruikers hebben geen rijbewijs nodig en mogen ermee op het fietspad.

UILA is voorzien van hydraulische schijfremmen op alle vier de wielen.


Autonome parkeermodus

De bedoeling is dat UILA een autonome parkeermodus krijgt. Daarvoor wordt het informatiesysteem in de auto gekoppeld aan een smartphone-app.

De gebruiker kan de auto dan via zijn telefoon oproepen, waarna deze autonoom naar de ingevoerde locatie rijdt. Ook is er een modus waarin de auto de gebruiker kan volgen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Stratasys/nFrontier