Toyota gaat een hypermoderne stadswijk bouwen aan de voet van de berg Fuji. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend op de CES in Las Vegas, de grootste beurs voor consumentenelektronica. Woven City wordt een testlocatie voor zo’n beetje alle moderne technologieën.

In Woven City komen om te beginnen ongeveer zo’n tweeduizend mensen te wonen. Dat zullen in eerste instantie medewerkers van Toyota zijn, en van partnerbedrijven, maar ook gepensioneerden en wetenschappers. De locatie is bijzonder, aan de voet van de heilige berg Fuji; alle woningen krijgen uitzicht op deze vulkaan.
 

Proefkonijnen

Deze mensen mogen dan prachtig wonen, ze zijn ook proefkonijnen. Hun ‘stadswijk van de toekomst’ is namelijk een testomgeving voor uiteenlopende technologieën, variërend van autonoom vervoer tot zorgrobots. Hierbij staan twee onderwerpen centraal: ten eerste kunstmatige intelligentie, om de zelfrijdende voertuigen en slimme woningen zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de bewoners; en ten tweede waterstof, voor het tijdelijk opslaan van energie.

Toyota gaat ook andere bedrijven en geïnteresseerde wetenschappers en onderzoekers van over de hele wereld uitnodigen om in Woven City aan eigen projecten te komen werken. ‘We heten iedereen welkom die de manier waarop we leven willen verbeteren, om te profiteren van dit unieke ecosysteem en ons te vergezellen in onze zoektocht naar een betere manier van leven en mobiliteit voor iedereen, aldus topman Akio Toyoda in een persbericht.
 

Reizigers van elkaar scheiden

Opvallend in dit persbericht van de autobouwer is de keuze voor drie verschillende typen straten, die dienen om de verschillende reizigers van elkaar te scheiden. De eerste is voor snelle voertuigen (allemaal autonoom en elektrisch), de tweede voor langzame voertuigen en voetgangers; de derde is een promenade voor voetgangers. Dit moet het probleem oplossen dat nu op straat langzaam en snel verkeer met elkaar in aanraking kunnen komen.



Groen

Als voetgangers van het ene naar het andere gebouw lopen, komen ze bijna alleen maar stroken met groen tegen. De gebouwen in Woven City bestaan voor een flink deel uit hout, een materiaal dat koolstof vastlegt en dus duurzamer is dan het nu veelal gebruikte beton en staal. Voor de detailafwerking denken de projectleiders van Toyota aan traditioneel Japans houtsnijwerk, dat echter niet door mensen wordt gemaakt, maar door robots.

Niet alleen op straat worden nieuwe technologieën getest (autonome auto’s, mobility-as-a-service, waterstof als energiedrager), ook in de huizen is dat het geval. Hier lopen proeven met de nieuwste technologieën voor menselijke ondersteuning. Denk aan huisrobots die bewoners helpen bij bepaalde handelingen in hun dagelijkse leven.

Ook zijn de huizen voorzien van sensoren die met kunstmatige intelligentie voortdurend de gezondheidstoestand van bewoners checken, zorgen voor de basisbehoeften van de bewoners en zo het dagelijkse leven een stuk gemakkelijker maken.


Waterstof

Voor het opslaan van energie staat in de nieuwe stad waterstof centraal. De stroom die wordt opgewekt door de talloze zonnepanelen op de daken, wordt voor een deel omgezet in waterstof. Daar draaien dan onder andere de autonome voertuigen op die de bewoners vervoeren. Die hebben brandstofcellen aan boord die de waterstof weer omzetten in elektriciteit.

Toyota staat bekend om zijn voortrekkersrol op het gebied van waterstof. Het bracht onder meer een van de eerste (en weinige) waterstofauto’s op de markt, de Mirai. Ook testte het al met trucks die op waterstof rijden. Maar of waterstof de beste energiedrager is voor de voertuigen in Woven City, is maar zeer de vraag. De afstanden zijn daar immers kort, zo merkt New Atlas terecht op, en daarvoor zijn elektrische auto’s met accu’s aan boord juist beter geschikt. Het sterke punt van waterstof komt naar voren bij voertuigen die lange afstanden moeten afleggen. Dan gaat het tanken van het vloeibaar gemaakte gas veel sneller dan het volladen van een accupakket.

Voor de nieuwe stad heeft Toyota de Deense architect Bjarke Ingels aangetrokken, en zijn bureau BIG. De bouw van Woven City moet volgend jaar van start gaan.
 


Illustraties en video Toyota