Spoorbedrijf Alstom start dit jaar een proef met automatisch rijden van een goederentrein op de Betuwelijn. De machinist is nog wel aanwezig in de stuurcabine om te controleren of alles goed gaat en zo nodig in te grijpen.

Read this article in English

Automatisch rijden op het spoor is niet meer uniek, maar op het traject van de Betuwelijn wel bijzonder. ‘Met een testtraject van 100 km is het een van de langste ooit gebruikt, en bovendien gaan we rijden bij verschillende veiligheidssystemen’, zegt directeur Alwin van Meeteren van de Alstom-vestiging in Utrecht.

De machinist heeft nog wel een rol bij het controleren van de goederentrein voordat die op het spoor van de Betuwelijn gaat rijden, en bij het starten van de Automatische Treinbesturing. Dat systeem neemt de trein dan over, totdat de machinist anders besluit.
 

Het traject waarop de trein autaomtisch gaat rijden. Kaart Alstom.


Verschillende beveiliging

Het automatisch rijden gebeurt vanaf het Rotterdamse havenspoor, en gaat vervolgens verder op een groot deel van de Betuwelijn. Beide hebben het moderne treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System), maar met een verschillend niveau. In de Rotterdamse haven werkt dat meer traditioneel met seinen en bakens in het spoor, het zogeheten ERTMS-1, op de Betuwelijn geeft de trein zelf zijn locatie door en krijgt hij snelheidsadvies, ERTMS-2. Van Meeteren: ‘Een belangrijk onderdeel van de proef is of het automatische systeem de overgang van beide systemen goed aankan.’

Ook het rangeerterrein Valburg (tussen Arnhem en Nijmegen) wordt bij de proef betrokken. ‘We willen daar nagaan hoe het automatische systeem kan samenwerken met rangeeropdrachten vanuit de verkeersleiding.’ Ter plekke installeert Alstom een extra server die gegevens bevat over bochten en hellingshoeken op het rangeerterrein.


Minder energiegebruik

In de locomotief die wordt gebruikt komt een extra scherm dat de informatie van het Automatische Treinbesturingssysteem weergeeft, zodat de machinist weet wat het systeem van plan is. En er komt hardware die het automatische systeem informatie geeft over de vracht die achter de trein komt te hangen, zodat het systeem weet hoe lang het treinstel is en welk gewicht moet worden voortgetrokken.

Los van de werking van het systeem is een van de beloften dat automatische besturing leidt tot minder energiegebruik. ‘Dat zit hem vooral in het tempo van optrekken en remmen.’ Ook willen de deelnemers aan de proef leren hoe de machinist het automatsiche systeem ervaart.

De proef, die dit jaar van start gaat, wordt door Alstom uitgevoerd in samenwerking met Betuwelijnbeheerder Prorail en locomotief-eigenaar Rotterdam Rail Feeding.

Openingsfoto: De Betuwelijn. Foto Marcel van den Bergh/Hollandse Hoogte.