Slimme lantaarnpalen, geluidscamera’s en gepersonaliseerde bewegwijzering, Op Strijp-S is het allemaal te zien als onderdeel van de Dutch Design Week.

Strijp-S is momenteel het podium om alle producten te laten zien van iCity, het initiatief van bouwbedrijf VolkerWessels om de stad veiliger, beter en leuker maken voor de gebruiker.

De producten hebben allemaal een technische achtergrond. Alles is gebaseerd op de infrastructuur van glasvezel op Strijp-S. ‘Die verbindt de slimme lantaarnpalen met elkaar, maar zorgt er ook voor dat we alle lantaarnpalen los van elkaar kunnen bedienen’, zegt Roger Boersma van iCity Smart Monitoring Ook de kleur van de lantaarnpalen is te veranderen. ‘Hiermee kunnen we massa’s mensen sturen door bijvoorbeeld een bepaalde richting groen te verlichten. Dat is makkelijk en zorgt voor meer veiligheid. Het heeft ook een leuke kant: we kunnen de stad veranderen in een grote disco.’


Veiligheid

Lantaarn met geluidscamera.

De lantaarnpalen zijn gecombineerd met geluidscamera’s. Die registreren de intensiteit van geluid en kunnen geluiden van elkaar onderscheiden, bijvoorbeeld geschreeuw van een persoon, een autoalarm of het breken van glas. Registreert de camera dit soort geluiden, dan geeft de camera aan de lantaarnpaal door dat het licht feller moet. ‘We letten ook op de privacy. De camera slaat geen gegevens op zodat mensen niet via hun stem zijn te herkennen.’ In de toekomst wil het VolkerWessels de techniek verder ontwikkelen. ‘Straks is het mogelijk om het licht van de lantaarnpalen aan te passen wanneer de geluidscamera de sirene van een hulpdienst hoort. Op die manier kunnen mensen sneller reageren.’

De geluidscamera’s gaan ook samenwerken met beeldcamera’s. ‘Deze hoeven dan niet meer 24 uur per dag te monitoren. Ze gaan alleen aan wanneer de geluidscamera een gevaarlijke situatie vaststelt.’ Op dit moment geven de camera’s bij een incident een seintje aan de buurtwachters zodat zij even kunnen kijken. ‘Dat is In de toekomst misschien ook te automatiseren.’.


Mobiliteit

Behalve de lantaarnpalen en de geluidscamera’s werkt iCity aan andere  projecten, bijvoorbeeld elektrisch rijden. Zo is er het ontwerp van een oplaadstation, zowel voor de auto als voor de bestuurder zelf. ‘Dat is twee vliegen in één klap: de auto laadt op en de bestuurder kan genieten van een heerlijke massage of gebruik maken van een ontspannende werkplek.’ Ook fietsers worden niet vergeten. De Solar Bike laadt zichzelf op met kleine zonnepanelen. ‘Zo zijn er minder oplaadpunten nodig. Dat is makkelijker en ziet er ook mooier uit.’
 

Fiets me zonnepanelen.


Daar blijft het niet bij. Slimme bewegwijzering analyseert de passant met een beeldcamera en stelt vast of het een voetganger of fietser is. Aan de hand daarvan past het bord zijn beeltenis aan. Bijvoorbeeld hoe lang het nog duurt voor diegene op het spoorstation is.

Met dezelfde technologie is het ook mogelijk om parkeerplaatsen te reserveren en mensen naar ‘hun’ parkeerplaats te leiden. ‘Wanneer iemand op Strijp-S aankomt wordt hij of zij door de bewegwijzering welkom geheten en naar zijn of haar parkeerplaats geleid.’


Beacons

Verder wordt er gedacht aan de mobiliteit van mindervaliden, bijvoorbeeld blinde of slechtziende mensen. Met een Beacon Grid systeem kan de locatie van iemand heel nauwkeurig worden gemeten. Dat gaat als volgt. Er hangen verschillende kastjes in de stad die continu hun eigen locatie uitzenden. Mensen dragen een tag bij zich en aan de hand van de afstand tussen de tag en de kastjes wordt de locatie gemeten. Mensen worden dan gestuurd met een apparaat dat trillingen afgeeft. ‘Dit is een nauwkeurige en praktische manier om de stad ook toegankelijk te maken voor mensen die niet goed kunnen zien.’

Alle onderdelen van iCity staan met elkaar in verbinding en versterken elkaar, aan de technieken en producten lijkt geen grens.  ‘De mogelijkheden groeien iedere dag waardoor wij onszelf en de stad kunnen blijven ontwikkelen.’(Linda Bak)
 

Laadstation annex massagesalon.