Stadsauto voor solorit
Wereldwijd gaan stadsbesturen de strijd aan met luchtvervuiling en CO2 -uitstoot. De Rotterdamse start-up YKS1 wil hieraan een positieve bijdrage leveren, in de vorm van een compacte en sportieve elektrische stadsauto.
YKS1 verwijst naar het Finse woord yksi, dat ‘één’ betekent. Volgens de bedenkers heeft het eenpersoonsvoertuig een sexy uitstraling en biedt het veel rijplezier.
‘De YKS1 is bedoeld voor de vele mensen die in hun eentje in een twee- of vierpersoonsauto door de stad rijden’, zegt Ronald Schoonrok, medeoprichter van de start-up. ‘De YKS1 is een goedkoper, schoner en compacter alternatief.'
Elektrische aandrijving
Naafmotoren in de voorwielen verzorgen de elektrische aandrijving. Ook beschikt de vierwielige YKS1 over een kantelmechanisme, waardoor de auto kan overhellen in de bochten. Zo worden de flanken van de banden benut en dat maakt het mogelijk om smalle bromfietsbanden met een lage rolweerstand op dit voertuig te monteren.
Het uitgangspunt voor het ontwerp zijn de klassieke, sigaarvormige Formule 1-racewagens die om de bestuurder heen zijn gebouwd. Daardoor heeft het voertuig geen onnodige ruimte en overbodige onderdelen.
Vleugeldeuren
De auto heeft één stoel die vast wordt gemonteerd, om ervoor te zorgen dat je goed kunt instappen. Ook de bagageruimte heeft daardoor altijd dezelfde grootte. Om de zitpositie af te stellen, beweeg je dus niet de stoel, maar bewegen de pedalen en het dashboard met stuur naar je toe.
De YKS1 wordt ongeveer 2,2 meter lang en 1,2 meter breed. ‘Aanvankelijk was het idee om een opklapbare cockpit te maken, maar die hebben we vervangen door vleugeldeuren. Dat is veiliger en praktischer,’ zegt Schoonrok. Het ontwikkelteam van YKS1 bestaat uit zeven personen en een netwerk van partners. Zo is het team onder meer in overleg met ingenieursbureau TCPM en de ontwerpbureaus npk design en Spark design & innovation dat eerder de Carver en PAL-V (vliegende auto) met kantelmechanisme mede ontwikkelde.
‘De bedoeling is om zoveel mogelijk bedrijven te betrekken bij het leveren van specifieke onderdelen van de auto. Veel technische details – zoals de naafmotoren, het accupakket, zonnecellen in het dak en de voorkant en duurzaam materiaalgebruik – worden momenteel nader onderzocht’, aldus Schoonrok.
Maximaal 80 km/u
In samenwerking met het bedrijfsleven wil YKS1 ook zelfvoorzienende hubs opzetten waar deelnemers via hun smartphone een deelauto kunnen ontgrendelen. De basisversies krijgen een maximumsnelheid die varieert van 45 tot 80 kilometer per uur. Voor de buitengebieden denkt het team aan een uitvoering met vierwielaandrijving, bredere banden en meer vermogen. Ook liggen er plannen voor een transportversie en een model met ruimte voor een kinderzitje.
De actieradius zal tussen honderd en honderdvijftig kilometer liggen. De prijs van de YKS1 ligt naar verwachting rond de vijftienduizend euro. Momenteel voert de start-up gesprekken met meer ontwikkelpartners en investeerders. Ook loopt er een crowdfundingcampagne om de auto onder de aandacht te brengen. Naar verwachting zal rond deze tijd de eerste investeringsronde worden voltooid. Het eerste prototype moet eind 2020 klaar zijn voor een testrit.
Tekst: Paul Schilperoord