Stad regelen via social media
Met data uit social media zoals Instagram en Twitter kun je veel leren over de wensen en klachten van mensen in de stad. Een Delftse onderzoeksgroep werkt aan een platform dat al die gegevens combineert tot overzichtelijke kaarten.
Stel: je gaat een dagje naar Amsterdam. Na een uurtje of wat in de trein stap je uit, loopt het Damrak op en struikelt zowat over de mensen; je komt haast niet vooruit. Door de extreme drukte loopt een gezellige stedentrip uit op saai geslenter. Zoals het hoort, klaag je er even over op social media. Misschien een fotootje van de mensenmassa met een paar hashtags: #druk #damrak #vervelend.
Als je dat inderdaad doet, zijn onderzoekers van de TU Delft en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions dolblij met je. Dat soort berichten willen ze namelijk heel graag hebben om hun algoritme te voeden. Het algoritme analyseert de taal in een berichtje en trekt aan de hand daarvan conclusies: is de schrijver tevreden of niet? En waarom? Het algoritme probeert ook een locatie te ontdekken, en de combinatie van alle informatie zorgt voor een conclusie.
Het programma doet dat natuurlijk niet met individuele berichten op social media. Het pakt honderden berichten samen en probeert daarin een algemene stemming te ontwaren. Als heel veel mensen met locatie Damrak zeggen dat het er druk is, dan zal er wel wat mis zijn. Er zijn ook andere toepassingen te bedenken: je kan bijvoorbeeld ontdekken wat mensen het liefst doen in elk stadsdeel. Of je kan zonder ingewikkelde enquêtes inschatten wat mensen nog missen in een wijk: restaurants, parken, een bibliotheek?
Exact
Voor stadsplanners is dit soort informatie heel nuttig. Nu gebruiken die mensen vaak hun ervaring en de verhalen van bewoners. Dat is een weinig exacte manier van werken. De makers van SocialGlass, zoals het social media-programma heet, denken dat hun uitvinding het werk makkelijker zal maken: je hoeft minder vaak in het duister te tasten.
Het programma gebruikt niet alleen social media; het combineert dat met andere data, bijvoorbeeld van het CBS of van de gemeente zelf. De social media is een soort extra laag, die bepaalde fenomenen die zichtbaar waren in de andere datastromen kan verklaren. Er zijn al allerlei pilots met SocialGlass geweest over de hele wereld. Tot nu toe is iedereen tevreden volgens de makers, en later dit jaar willen ze ‘live’ gaan; dan kan iedere gemeente die interesse heeft experimenteren met de social media in de stad.
Lees in De Ingenieur van augustus een uitgebreid artikel over SocialGlass: hoe werkt het, hoe ontstond het en waar gaat het heen?