Shell bouwt enorme waterstoffabriek bij Rotterdam
Shell gaat definitief de grootste groene waterstoffabriek van Europa bouwen. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De elektrolyser van 200 megawatt komt op de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam. In 2025 moet de fabriek draaien.
De nieuwe fabriek gaat een geschatte 60 ton waterstof per dag produceren met behulp van elektriciteit die is opgewekt door het toekomstige (2023) windpark op zee Hollandse Kust (noord), dat deels eigendom is van Shell.
De waterstoffabriek van Shell krijgt elektrolysers van het Duitse ThyssenKrupp, dat een module van 20 megawatt heeft ontwikkeld. Die elektrolysers komen in een hal te staan van twee hectare groot.
Energiedrager
Een elektrolyser gebruikt (duurzaam opgewekte) stroom om water te ontleden in waterstof en zuurstof, beiden gassen. Waterstof is een energiedrager die voor verschillende dingen kan worden gebruikt. Om overtollige groene stroom een tijdje op te slaan bijvoorbeeld (en er later weer stroom mee op te wekken), of om vrachtwagens, bussen en schepen aan te drijven. Ook de industrie gebruikt veel waterstof, als bouwsteen bij het maken van chemicaliën.
Pijpleiding
Beide toepassingen — vervoer en de chemische industrie — heeft ook Shell op het oog. Met de groene waterstof uit zijn nog te bouwen fabriek gaat het bedrijf het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam (in Pernis) bevoorraden, via de zogenoemde HyTransPort-pijpleiding van bijna veertig kilometer lang.
In de raffinaderij die daar staat gaat de duurzaam opgewekte waterstof een deel van het grijze waterstofgebruik (waterstof gemaakt uit aardgas, waarbij dus CO2 vrijkomt) vervangen. Zo wordt de productie van brandstoffen als benzine, diesel en kerosine dus gedeeltelijk koolstofvrij.
Waterstof-tankstation
Maar auto’s en trucks kunnen ook op waterstof zelf rijden. Onlangs opende Shell in Emmen het eerste waterstof-tankstation voor vrachtverkeer. De fabriek in Rotterdam maakt straks voldoende waterstof voor het dagelijkse gebruik van 2300 vrachtwagens.
Dat is een bescheiden eerste stap, maar ‘naarmate er meer waterstoftrucks op de markt komen en het netwerk van waterstofvulpunten voor zwaar vervoer groeit, kan de levering van groene waterstof ook hierop worden gericht om te helpen bij het koolstofvrij maken van het wegvervoer’, schrijft Shell in een persbericht.
Start van groene waterstofeconomie
‘Vandaag gaat de boeken in als de dag waarop we samen met 150 partners de groene waterstofeconomie in Nederland starten’, schrijft Marjan van Loon, President-Directeur Shell Nederland, op LinkedIn. Grote woorden, maar ze kloppen wel. Met een capaciteit van 200 megawatt brengt Shell de productie van groene waterstof in ons land eindelijk op gang.
De nieuwe fabriek is veel groter dan bestaande waterstoffabrieken. In Veendam staat er bijvoorbeeld al een elektrolyser van 1 megawatt, in Delfzijl zijn plannen voor een exemplaar van 20 megawatt. Wereldwijd stond er in 2020 over de hele wereld nog maar 300 megawatt aan elektrolysers te draaien (cijfers IEA). Wat Shell nu in gang zet, is dus duidelijk van een andere schaal.
Beeldmateriaal Shell