Honderd jaar geleden, vlak nadat in Nederland de eerste wegen werden aangelegd met asfalt, patenteerde Shell het merk Shell Bitumen. Door doorlopend onderzoek en innovaties is het bedrijf uitgegroeid tot ’s werelds grootste internationale marketeer van bitumen.

De Shell Bitumen-business ontstond toen er nog meer paarden op de weg reden dan auto’s. Naarmate assemblagelijnen en massaproductie van voertuigen gebruikelijker werden, groeide de behoefte aan wegen van betere kwaliteit. Shell Bitumen, dat dit jaar honderd jaar bestaat, levert sindsdien een bijdrage aan het bouwen van betere wegen en infrastructuur.

Een voorbeeld betreft geur en luchtkwaliteit. ‘Industriële en transportsystemen, inclusief wegeninfrastructuur, zijn essentieel voor het moderne leven, maar de toename van verstedelijking en de concentratie van deze activiteiten hebben geleid tot een verslechtering van de luchtkwaliteit’, zegt Audny van Helden, general manager Shell Bitumen Europa & Africa.
 

Nieuw bitumen neutraliseert geur en vermindert de impact op luchtkwaliteit

Audny van Helden, General Manager
Shell Bitumen Europa & Africa

Veel steden en gemeenschappen hebben doelstellingen voor verbetering van de luchtkwaliteit vastgesteld als onderdeel van hun duurzaamheidsagenda. Als bitumenproducent wil Shell klanten helpen hun impact op de luchtkwaliteit te verminderen. Van Helden zegt: ‘We willen samen met bouwbedrijven en opdrachtgevers ons steentje bijdragen aan het reduceren van emissies tijdens zowel het produceren als het leggen van asfalt.’

Daarom heeft Shell een nieuwe bitumenoplossing ontwikkeld voor actieve emissiereductie van specifieke gassen en fijnstof tijdens productie en bestrating: Shell Bitumen FreshAir. Shell Bitumen FreshAir bestaat uit een innovatieve bitumentechnologie die direct werkt met verbindingen die de bron zijn van gassen en deeltjes die de luchtkwaliteit beïnvloeden, evenals vrijkomende geurstoffen.

Deze chemische reactie vindt in situ op moleculair niveau plaats. Daardoor worden gassen en fijnstof gereduceerd en wordt voorkomen dat deze tijdens productie en bestrating in de lucht terechtkomen. Dit vermindert de impact op de luchtkwaliteit.
 

Wereldwijd succesvolle tests

Shell Bitumen FreshAir is getest in de R&D-faciliteit van Shell in Bangalore, maar ook in veldproeven op meerdere locaties in China en Europa waaronder in Nederland. De belangrijkste bevindingen lieten een gemiddelde reductie van 40 procent zien in de uitstoot van gassen en deeltjes die de luchtkwaliteit beïnvloeden (NOx, SOx, VOS, CO, PM10 en PM2,5) en de vermindering van de geur van bitumen tijdens asfaltproductie en bestrating.

Shell Bitumen FreshAir werd recent al toegepast op de start- en landingsbaan van Rotterdam-The Hague Airport. RTHA is de op een na grootste luchthaven van Nederland en heeft een sterke duurzaamheidsambitie om een van de grootste en meest duurzame luchthavenhubs van Europa te worden. Om RTHA te ondersteunen bij het behalen van haar duurzaamheidsdoelen, heeft het bouwbedrijf Dura- Vermeer Shell Bitumen FreshAir gebruikt bij de productie van het asfalt voor dit project.

De impact van het gebruiken van Shell Bitumen FreshAir in plaats van conventioneel bitumen op de uitstoot van fijnstof (PM10) is per kilometer geasfalteerde weg per jaar equivalent aan het planten van gemiddeld zestien bomen. Of voor de reductie van stikstofdioxide (NO2) is het gelijk aan het verwijderen van veertig auto’s op de weg.
 

Blijven innoveren voor duurzame en bestendige wegen voor de toekomst

Shell streeft ernaar om tegen 2050 of eerder een energiebedrijf te zijn met nul netto-uitstoot, in de pas met de samenleving en klanten. Een van de manieren om dat te bereiken is door te proberen de koolstofintensiteit van de producten te verminderen. Shell Bitumen is daarom op zoek naar manieren om haar klanten te helpen hun eigen uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Eén manier om dat te doen is door de CO2-uitstoot te compenseren. Dankzij de Nature-Based Solutionsprojecten van Shell, hebben bouwbedrijven nu de mogelijkheid om de CO2-uitstoot, die gepaard gaat met de productie van bitumen, te compenseren.

Tegelijkertijd werken Shell Bitumen-experts ook aan een bitumenoplossing met een lage CO2-voetafdruk, die bijdraagt aan het verminderen van de impact van wegenbouw op het milieu.
 


Het vergroten van de levensduur en bestendigheid van wegen is een ander aandachtsgebied voor Shell Bitumen. Al meer dan vijftig jaar dragen de Shell’s Polymer Modified Bitumen bij aan verbeterde veerkracht en prestaties van wegen, maar nu kan er nog meer worden gedaan. Shell Bitumen doet momenteel onderzoek naar een nieuwe bitumentechnologie die de veroudering van bitumen en asfaltmengsels zal vertragen. Van Helden zegt: ‘Daardoor zal minder onderhoud nodig zijn. Dat spaart niet alleen kosten, maar vermindert ook de impact die onderhoud heeft op het milieu en de omgeving.’

‘Bitumen is een belangrijk ingrediënt voor grote weg- en bouwprojecten over de hele wereld’, aldus Van Helden. ‘Het onderhoud van het wegennet is van cruciaal belang, aangezien het een van de meest waardevolle bezittingen is die een land heeft. Daarom blijven we innoveren.’
 

Foto's Shell

 

100 jaar Shell Bitumen

1923 Shell Bitumen wordt in 1923 gepatenteerd.
1949 The Shell Bitumen Handbook wordt gelanceerd, waarin de laatste technische trends worden verkend. Het handboek geldt nu als een toonaangevende publicatie in de branche. Inmiddels is de zesde editie verschenen.
1954 De nomograaf wordt uitgevonden. Halverwege de jaren vijftig ontwikkelde C. van der Poel, een onderzoeker bij het Shell Laboratorium in Amsterdam, een nomograaf. Daarmee kan de stijfheid van bitumen worden geschat.
1967 Dit jaar wordt Shells eerste synthetische bindmiddel ontwikkeld, Colouradd.
1970 ShellGrip is een asfaltoppervlak met hoge wrijving dat vaak wordt gebruikt rond rotondes of haarspeldbochten.
1988 De kit Shell Tixophalte is een gamechanger omdat het zo'n veelzijdig product is. Het wordt nu overal gebruikt, van grootschalige industriële dammen tot doe-het-zelf, en werkt zelfs onder water.
2007 Lancering van Shell Bitufresh, de allereerste geurverwijderende bindmiddeloplossing van Shell.
2018 Lancering van Shell Bitumen FreshAir - de eerste bitumenoplossing die bijdraagt aan een betere lokale luchtkwaliteit en geuren neutraliseert.
shell.nl/shellbitumen100.html