Een volwassen drenkeling kan binnen een minuut onder water raken en verdrinken; een kind zelfs nog sneller. Elk hulpmiddel om iemand die verdrinkt eerder te bereiken, kan dus ­levens redden. Het Portugese bedrijf Noras ­Performance ­ont­wikkelde en patenteerde ­vanuit deze ­ gedachte een reddingsboei die snel naar de drenkeling kan worden ­gevaren.

U-SAFE is een U-vormige reddingsboei voorzien van twee elektrisch aangedreven waterjets in de poten van de U. Zolang de accu is opgeladen, is de reddingsboei direct gebruiksklaar. De hulpverlener hoeft de 8 kg ­zware boei alleen in het water te gooien. Het maakt niet uit hoe de boei ­terechtkomt, in welke richting of ­ondersteboven. In het laatste ­geval schakelen kleppen automatisch de waterinlaatrichting van de ­waterjets om.


Tegen de stroom in

De hulpverlener hoeft vervolgens alleen de waterjets op vol vermogen te zetten via de ­afstandsbediening en de U-SAFE met een maximumsnelheid van 28 km/h richting de drenkeling te navigeren. De twee elektromotoren zijn krachtig genoeg om ook tegen zeestromingen en golven in te varen.

Zodra de boei de drenkeling bereikt, kan die zich eraan vastklampen en tussen de twee armen van de boei gaan hangen. De waterjets trekken de drenkeling naar de kust of de dichtstbijzijnde boot. Voor de heen- en terugweg samen heeft de accu een bereik van zo’n 4,8 km.


Automatische uitvoering

U-SAFE kan een belangrijk hulpmiddel zijn voor badmeesters, kustwachten, plezierjachten en grote zeeschepen. Als toe­komstige opties denkt Noras Performance onder meer aan een ­oplaadsysteem op zonne-energie, zodat de accu’s altijd vol zijn.

Een andere mogelijkheid is een automatische uitvoering voor schepen die zichzelf kan lanceren en met behulp van gps een overboord geslagen persoon kan ­bereiken. Opvarenden van schepen zouden dan standaard een gps-zender bij zich moeten dagen.

Wanneer de reddingsboei op de markt komt, is nog onbekend.
 

Tekst: ing. Paul Schilperoord