Elektriciteit ‘tanken’ wordt nog makkelijker met de oplaadplaat van startup Volterio. De stekker vindt zelf zijn weg naar het contactpunt.

Met de overstap naar de elektrische auto wordt de handeling van het ‘tanken’ verleden tijd. Verschillende bedrijven ontwikkelen automatische laadsystemen om de laadstekker aan de auto te koppelen. De simpele menselijke handeling wordt daarbij vervangen door een complexe robotarm.

Het Duitse Continental en de Oostenrijkse startup Volterio ontwikkelen samen een praktischer alternatief in de vorm van een laadplaat. Deze laadplaat ligt op de garage­vloer en is verbonden met het stroomnet.


Fysieke elektrische verbinding

Opladen van het accupakket in de auto gaat niet met inductie, zoals de vorm van de laadplaat wellicht doet vermoeden, maar door een fysieke elektrische verbinding met het voertuig.

Om die verbinding te kunnen maken, wordt onderop de auto een contactpunt bevestigd dat is verbonden met het laadsysteem van de auto.



Draadloos communicatiesysteem

Wanneer de auto boven de plaat wordt geparkeerd, detecteren laadplaat en contactpunt elkaar via een ultrabreedband draadloos communicatie­systeem. Vervolgens komt een stekker uit de grondplaat omhoog om verbinding te maken.

Deze heeft een conische vorm, zodat er altijd contact kan worden gemaakt ongeacht hoe de auto staat geparkeerd. De stekker zoekt zelf zijn weg en kan corrigeren voor een afwijking tot dertig centimeter tussen de grondplaat en het contactpunt.


Volledig geautomatiseerd

Het oplaadsysteem werkt volledig geautomatiseerd, waardoor elektrische auto­rijders straks geen laadstekkers meer hoeven te hanteren.

Het laadsysteem moet in 2024 in productie gaan en kan als retrofit op bestaande auto’s worden gemonteerd. Het komt eerst op de markt voor garageboxen en daarna ook als snellaadsysteem voor openbare parkeergarages.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Continental