Met een opmerkelijke innovatie hoopt de bandenfabrikant Michelin de uitstoot van het scheepvaartverkeer te reduceren: een opblaasbaar zeil. 

De internationale scheepvaart is goed voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Bij ongewijzigd beleid neemt de uitstoot tot 2050 verder toe met vijftig tot 250 procent.

Er bestaan verschillende concepten om vrachtschepen te voorzien van zeilen om zo de uitstoot te verminderen. De Franse bandenfabrikant Michelin introduceert een nieuwe variant: het systeem Wing Sail Mobility (WISAMO), met opblaasbare zeilen.


Volledig geautomatiseerd

De zeilen zijn bevestigd aan telescopisch in- en uitschuifbare masten, zodat het schip onder bruggen door en havens in kan varen. De kapitein kan de masten volledig geautomatiseerd omhoog schuiven, waarbij de zeilen als een harmonica uitvouwen.

De zeilen worden vervolgens met een lucht­compressor opgepompt. Hierdoor ontstaat een dik en dubbelzijdig zeil dat volgens Michelin beter zou presteren dan een conventioneel plat zeil, met name bij het schuin tegen de windrichting in varen.

Volgens Michelin kan het systeem zo de brandstof­efficiëntie van een schip met tien tot twintig procent verbeteren, afhankelijk van het type schip en de omstandigheden.
 


Voor alle schepen

Het WISAMO-systeem kan zowel tijdens productie als achteraf worden aangebracht en is toepasbaar op ­kleinere zeilschepen tot grote vrachtschepen.

Het meest geschikt zijn roll-on-roll-offschepen. Op het dek moet immers plaats zijn om de zeilen aan te brengen en dat is lastiger bij een containerschip waar de containers op het dek worden gestapeld.

Michelin zal het eerste systeem in 2022 op een handelsschip monteren voor praktijktesten, waarna de productie moet worden opgestart.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Michelin