Goederen vervoeren met een uit de kluiten gewassen buizenpost: Nederlandse bedrijven en overheden gaan onder de noemer Cargoloop Holland onderzoeken wat er allemaal nodig is voor een hyperloop voor vrachtvervoer.

Wie vroeger op een bank kwam, kent nog de buizenpost. De bankmedewerker achter de balie stopte het contante geld dat je kwam storten in een capsule en die verdween – floep! – in een buizensysteem dat op onderdruk stond. Je briefgeld werd elders in het gebouw weer uit de buis gehaald en, mogen we aannemen, in een kluis gelegd.

Nu komen de meeste mensen nog maar zelden op een bank, maar het idee van buizenpost is opnieuw populair; alleen nu op veel grotere schaal. Een grote groep Nederlandse bedrijven en overheden gaat, onder aanvoering van het Delftse bedrijf Hardt, onderzoeken of een vacuümbuis geschikt is voor het razendsnel vervoeren van goederen.
 

Hyperloop

Dat idee hebben we de laatste jaren vooral langs zien komen voor het vervoeren van mensen. Techondernemer Elon Musk slingerde het concept ‘hyperloop’ de wereld in en verschillende studententeams, bedrijven en overheden werken momenteel hard aan de technologie en de infrastructuur om dit mogelijk te maken.

Projectleider Rik Roeske in een testbuis in Delft.

Maar voordat je mensen met een rotvaart door een buis gaat sturen, is het natuurlijk veel logischer om dat eerst met spullen te gaan doen. Daarom heeft Hardt de afgelopen anderhalf jaar hier hard aan gewerkt, vertelt Rik Roeske van Hardt, tevens projectleider van Cargoloop Holland. ‘We denken inderdaad dat het opzetten van een vervoerssysteem voor passagiers langer op zich laat wachten dan voor vracht. De eisen zijn voor goederen iets minder streng. Met goederen kun je bijvoorbeeld sneller optrekken en remmen dan met mensen aan boord.’
 

Snel, betrouwbaar, emissievrij

In de komende anderhalf jaar onderzoekt Hardt met 28 andere bedrijven/overheden of een hyperloop voor goederenvervoer haalbaar is. De belangrijkste voordelen zijn duidelijk: snel, het systeem is betrouwbaar en zonder vieze emissies. ‘We denken dat er ruimte is voor een nieuwe modaliteit naast vervoer over de weg, door de lucht en over het water. Daarbij is Nederland een ideale plek om dit voor het eerst op te zetten. We merken dat de overheid hier wel in gelooft’, zegt Roeske.

Een ‘Cargoloop’ zal, net als een hyperloop, bestaan uit een lange buis die grotendeels vacuüm wordt gezogen. Voertuigen schieten met grote snelheid door de buis, terwijl ze zweven op een magneetveld. Bij het beginpunt plaatsen bedrijven hun goederen in een van deze pods, en bij het eindpunt worden die er weer uitgehaald. ‘Doordat we op elk moment precies weten waar elke pod zich bevindt, kunnen ze heel kort op elkaar blijven’, zegt Roeske. Een Cargoloop heeft met zo’n twee meter een kleinere diameter dan een hyperloop, die een doorsnede van 3,5 meter heeft.

 

Zoekplaatje: zo zou de integratie van een Cargoloop (de witte dubbele buis) in een bestaande omgeving eruit kunnen zien.


Leiding of transportsysteem?

De partijen nemen zo’n anderhalf jaar de tijd voor het haalbaarheidsonderzoek. Ze gaan vooral veel eisen en randvoorwaarden in kaart brengen. Hoe pas je een buizensysteem in het landschap in? Leg je hem naast een snelweg of in de grond eronder? Dat maakt in de kosten nogal uit. ‘En moet je zo’n systeem dan behandelen als een leiding of als een transportsysteem? Die keuze heeft nogal wat gevolgen voor de eisen die aan beveiliging worden gesteld’, zegt Roeske.

Van de bedrijven wil Hardt weten waaraan een toekomstig systeem moet voldoen. Roeske: ‘Moet er koeling in de pods, kunnen de producten tegen schokken, hoe gaat het laden en lossen van de producten, waar leg je de overgang van de Cargoloop naar de logistiek van het bedrijf?’ 
 

Bloemen

Waar de eerste pilot-Cargoloop zal komen, is nog niet besloten, maar Roeske kan zich wel een paar geschikte trajecten voorstellen. ‘Neem nu het traject Aalsmeer-Schiphol, waar dagelijks enorme zendingen bloemen heen en weer gaan. Misschien nog wel beter: van het Westland naar de Maasvlakte, een traject van hemelsbreed vijftien kilometer (maar over de weg nu 57 kilometer, red.) waar in twee richtingen bederfelijke waar gaat, waarbij snelheid en betrouwbaarheid belangrijk is.’ Het Westland produceert groenten en bloemen, bij de Maasvlakte liggen grote schepen in de haven.

Want dat is het grootste selling point van een Cargoloop: een bedrijf kan er vanop aan dat spullen snel en zeker op tijd op de bestemming aankomen. ‘Dat moet je op de snelweg nog maar afwachten. Daar is het – buiten coronatijden – vaak file.’ Toch heeft ook een buis een beperkte capaciteit. ‘Natuurlijk, maar wat die in de praktijk zal zijn, dat gaan we ook onderzoeken.’
 

Europees netwerk

Als de eerste pilot-Cargoloop succesvol is, lijkt de weg open te liggen naar een Nederlands of zelfs Europees netwerk van transportbuizen. Goederen schieten dan razendsnel van de ene naar de andere ‘hub’. Maar daarmee heb je de spullen nog niet bij alle bedrijven of bij de mensen thuis toch? ‘Dat is een terechte vraag. Dat gaan wij ook onderzoeken: hoe organiseer je het beste die last mile? Het lijkt me niet dat in de toekomst ieder woonhuis een buis tot bij de voordeur heeft liggen. Maar hoe dan wel? Daar denken we met zijn allen hard over na.’


 

Beeldmateriaal Hardt