Oculus virtual reality

In zijn techrubriek in het septembernummer van het Elsevier maandblad Juist schrijft Wouter van Noort over de Oculus Rift, de virtual reality headset. Het apparaat geeft een sublieme ervaring, en ik geloof 'm op zijn woord. Totdat die fantasiewereld met Van Noort aan de haal gaat en hij allerhande voorspellingen doet die ook met die sublieme Oculus Rift nooit zijn te bereiken.

Zo voorspelt hij dat het straks mogelijk is MOOC's te volgen, de op internet aangeboden online cursussen, en tegelijkertijd virtueel in de collegezaal te zitten en met andere studenten te praten.

Lijkt me een prachtig toekomstbeeld, maar met de Oculus Rift?

Om te beginnen, wil ik met andere studenten of de docent overleggen, dan moet niet alleen ik zo'n Oculus Rift opzetten, maar zij moeten dat ook. Het wordt dus een gesprek tussen mensen die allemaal gehuld zijn in een soort complementaire burka. Bedekt die alles behalve de ogen, met de Oculus Rift is het precies omgekeerd. Dat wordt dus prettig communiceren. En stel je zit in die virtuele collegezaal helemaal achterin, en wilt overleggen met de medestudent die helemaal voorin zit, hoe trek je diens aandacht? Door zijn naam te schreeuwen?

Uiteraard is het visioen van Van Noort best denkbaar. Zodra we in staat zijn om in de virtuele wereld een avatar te creëren, die niet alleen doet wat we willen, bijvoorbeeld naar voren lopen om die student even op zijn schouder te tikken, maar bovendien in staat is om met die student volwaardig te communiceren, dus ook zijn gezichtsuitdrukkingen te registreren.

Tot nu toe is het in de filmwereld gelukt om avatars van alles en nog wat te laten doen, denk aan de film van James Cameron met diezelfde titel, maar dat kon alleen omdat die avatars exact nabootsen wat de acteurs van vlees en bloed doen, vanaf de loopbewegingen tot en met de gezichtsuitdrukkingen. Het virtueel betreden van de wereld van de Na'vi's heeft zelfs Cameron nog niet voor elkaar gekregen.

Dus Van Noort, zet in het vervolg bij het schrijven van je artikel eerst die Oculus Rift af.(Frank Biesboer)